Un defecte de forma tomba la denúncia contra el Departament d’Educació per discriminació de gènere

Demanda d’una delegada de CCOO

El dia 10 de desembre del 2019 se celebrava el judici contra el Departament d’Educació arran de la demanda presentada per una interina docent i delegada de CCOO a la Federació d’Educació de les Comarques Gironines per un cas de discriminació de gènere.

El 16 de desembre es firmava la sentència, coneguda fa pocs dies, que desestimava la demanda i es declarava la inadmissibilitat del recurs contenciós-administratiu per “inexistència d’acte administratiu impugnable”. Un defecte de forma, doncs, tira enrere el contenciós i no s’analitza el fons de l’assumpte denunciat per la demandant. Evidentment, es presentarà un recurs d’apel·lació al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya confiant que la justícia estudiarà el cas amb la profunditat que requereix.

Des de CCOO considerem imprescindible posar fi a totes les situacions de discriminació cap a les dones (entre altres greuges de què és objecte el col·lectiu del personal docent) que generen els decrets de direccions i de provisió de plantilles. Un defecte de forma es converteix, doncs, en un altre subterfugi burocràtic rere el qual el Departament d’Educació emmascara la vulneració de drets que pateixen moltes mares treballadores del Departament. I és que no podem seguir mirant cap a una altra banda perquè aquesta és la trista realitat. A tall d’exemple, implícitament o explícitament, moltes mares de família s’han vist obligades a renunciar a la reducció de jornada per cura d’un fill per tal de tenir continuïtat al seu lloc de treball. D’altres han hagut de justificar-se davant la inadmissible interrogació exercida en entrevistes per algunes direccions per cobrir algunes places sobre les perspectives personals vers la maternitat. Hi ha casos en què estar embarassada és un problema. A més, resulta encara més inversemblant quan es demana que els docents públics que opositen a un lloc de treball hagin de programar sempre tenint en compte la perspectiva de gènere. Per al Departament, doncs, una cosa és la retòrica i una altra són els fets.

Com pot el Departament d’Educació no actuar davant d’aquestes pràctiques que duen a terme alguns equips directius? L’Administració pública no pot permetre ni emparar pràctiques que vulnerin els drets fonamentals dels treballadors. Des de CCOO seguirem denunciant les irregularitats d’un sistema de contractació poc transparent que no respecta els principis d’igualtat, mèrit i capacitat que han de regir, sistemàticament, la provisió d’un lloc de treball públic.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 de gener de 2020