Signat el preacord de l’III Conveni Col·lectiu del Grup Renfe



Una vegada més la pressió ha donat resultats i després de l’èxit de la concentració del 19 d’octubre davant el Congrés dels Diputats convocada per CCOO, juntament amb altres organitzacions sindicals, i les desconvocatorias de vaga signades entre Renfe i CCOO, SEMAF i UGT, la negociació de l’III Conveni Col·lectiu ha adquirit el dinamisme que veníem exigint, la qual cosa ens ha portat a tancar el preacord de l’III Conveni Col·lectiu del Grup Renfe per una vigència de tres anys (2022-2024) que, sense respondre a totes les nostres reivindicacions, millora notablement les propostes que l’empresa havia posat sobre la taula abans de les nostres mobilitzacions.


Per a CCOO la vaga no és una fi en si mateix, sinó una eina, un mitjà que permet a les treballadores i treballadors realitzar la pressió necessària per a aconseguir, en el marc de la negociació, millorar les condicions sociolaborals i econòmiques i, encara que uns altres vulguin negar l’evident, amb l’ús d’aquesta eina, hem enriquit el document que teníem abans del 19 d’octubre:

  • · S’ha concretat la pujada salarial per a l’any 2022 en el 3,5%, fruit de l’Acord marc per a una Administració del segle XXI signat pel Govern amb CCOO i UGT que recull millores substancials en les condicions laborals i salarials dels empleats i empleades de les Administracions Públiques i del sector públic empresarial. Per primera vegada es revisen a l’alça els salaris previstos en uns Pressupostos Generals de l’Estat (PGE), sumant-se un 1,5% addicional al 2% inicialment previst en els mateixos per a l’any 2022.
  • Quant als anys 2023 i 2024, els increments salarials constaran d’una part fixa que seran del 2,5% i del 2% respectivament i d’unes quantitats que dependran de l’IPC harmonitzat i del PIB.
  • · S’aplicarà, a partir de la signatura del conveni col·lectiu, la jornada de 35 hores setmanals que en còmput anual suposen 1536 hores.
  • · Des de CCOO hem vingut reiterant la necessitat d’eliminar els subgrups d’ingrés i revertir la carrera professional del personal de Conducció a la situació immediatament anterior a l’any 2016, que ja es va veure millorada en l’II Conveni Col·lectiu. Per a aconseguir el nostre objectiu, hem mantingut reunions amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i amb el d’Hisenda i Funció Pública, ja que CCOO té interlocució en els diferents estaments polítics, i els hem demandat que autoritzin l’increment de massa salarial que aquesta mesura suposaria.
  • No obstant això, una vegada obtingut el compromís del Grup Renfe de fer les gestions necessàries amb el Ministeri, fent la petició oficial tal com es compromet en el Conveni, i mentre es rep la resolució d’Hisenda, hem acordat amb l’empresa l’eliminació dels últims 6 mesos de les categories d’ingrés i la disminució retributiva dels dos anys passa del 30% al 25%.
  • En el cas del col·lectiu de Conducció, es reduirà a tres anys el temps de permanència en el subgrup de Maquinista Principal per a ascendir a Maquinista Cap del Tren. Totes dues mesures tindran caràcter retroactiu des de gener de 2022.
  • Aquesta situació es revisarà una vegada tinguem resposta del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública sobre la petició de l’augment de la massa salarial necessària per a eliminar els subgrups d’ingrés definitivament.
  • Com veníem reivindicant des de CCOO, s’ha aconseguit:
  • · La creació d’un nou complement per als Centres de Gestió que suposa un reconeixement de l’augment de responsabilitat i funcions de les persones que presten servei en aquests centres de treball, que anirà lligat a la permanència en aquests llocs i que s’estructura en tres nivells:
  • 1.000€ anuals per a les persones que romanguin realitzant aquestes funcions entre 2 i 4 anys.
    2.000€ anuals per a les persones que romanguin entre 4 i 6 anys.
    3.000€ anuals per a les persones que romanguin més de 6 anys.
    · Es crea un complement de lloc de gestió d’equips per als Supervisors de Secció i de Base de Fabricació i Manteniment amb una quantia de 1750€ anuals.
  • · En el cas dels Supervisors d’Estacions i de Trens, obtenen una millora de les seves retribucions: els primers amb un increment del seu complement de ja que passa a una quantia de 3490,08€ i per als segons, el complement de lloc serà igualment de 3490,08€ i tindran una variable, igual en tots els casos des del seu accés al grup professional, de 5.250€.
  • · Una reivindicació històrica del col·lectiu de Tallers, l’únic col·lectiu penalitzat amb el 5% d’absentisme en el càlcul de la prima Variable, sofrint una doble sanció quan es realitza la producció amb menys persones: a partir de la signatura del conveni col·lectiu aquest concepte s’eliminarà i el 5% passarà a incrementar el de “Procés productiu”.
  • · La quantia de les beques formatives serà, a partir de la data de la signatura del conveni col·lectiu, de 930€ mensuals i, en el cas del col·lectiu de Conducció, s’amplia la seva durada màxima a 7 mesos.
  • · Referent a la conciliació, es regula l’acumulació del Permís per cura del menor lactant, podent gaudir-se, si així se sol·licita, en un període que aconseguirà un total de 16 dies laborables que, en el cas de naixement, adopció, guarda amb finalitats d’adopció o acolliment múltiples, s’incrementarà a 19 dies laborables.
  • · D’altra banda, es regula la Borsa d’hores de lliure disposició acumulables de fins a un 5% de la jornada anual regulada en la Llei 3/2018 de Pressupostos Generals de l’Estat. Aquesta bossa d’hores consta de 77 hores recuperables de les quals podrien disposar les treballadores i treballadors del Grup Renfe per als casos de cura de filles o fills menors, menors subjectes a tutela o acolliment i per a l’atenció dels seus familiars majors amb discapacitat fins al primer grau de consanguinitat o afinitat.
  • · L’empresa adquireix un compromís de tractar en les Taules Tècniques que han quedat obertes temes tan importants com:
  • La regulació de la Brigada de Socors i l’Atenció Tècnica en línia (ATL), entre altres matèries, per al col·lectiu de Renfe Fabricació i Manteniment.
    Establir una Taula Tècnica específica per a tractar la problemàtica del col·lectiu de Comercial, com estudiar i analitzar els diferents marcs reguladors del personal d’Intervenció, la carrera professional en els Centres de Gestió o l’estudi de la Prima de Venda d’Estacions (clavi 468).
    Constituir una Mesa a fi d’analitzar l’organització i condicions laborals del col·lectiu d’Administració i Gestió.
    · Es crea la figura del “Maquinista Instructor”, la fi del qual és garantir els processos formatius del personal de Conducció, reforçant en la seva labor als Comandaments Intermedis-Cap de Maquinistes nivell A. En la redacció de la clàusula es recullen els requisits d’accés a aquestes funcions i el procés de selecció.

L’increment salarial del 3,5% corresponent a l’any 2022 es cobrarà en la nòmina de desembre amb efectes de l’1 de gener de 2022 i la resta de conceptes que suposen increments econòmics es faran efectius una vegada que es realitzi la signatura definitiva de l’III Conveni Col·lectiu del Grup Renfe.

Aspirem a continuar millorant altres aspectes que se’ns han quedat curts i pels quals continuarem treballant. Continuarem pressionant en el dia a dia de les Taules Tècniques perquè molts dels punts recollits en les propostes presentades per CCOO en cadascuna d’elles es portin a efecte i que tots els col·lectius vegin millorades les seves condicions laborals. Així mateix, continuarem mantenint les reunions necessàries perquè les gestions iniciades amb el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública per a l’eliminació definitiva de les categories d’ingrés arribin a bon port.