Sobre l’anunci d’eleccions generals, la vaga indefinida continua en justícia

Conegut per aquest comitè de vaga l’anunci del President del Govern de convocar eleccions generals per al pròxim 23 de juliol, el Comitè de vaga vol deixar constància del següent:

Des del 24 de gener d’enguany, el Govern d’Espanya hauria d’haver previst la possibilitat que hi hagués un conflicte generalitzat en Justícia a partir de la vaga duta a terme pels Lletrats de l’Administració de Justícia i el seu posterior acord. Almenys el Ministeri de Justícia era
coneixedor que el conflicte era molt probable.

Lluny d’intentar solucionar el conflicte d’una forma global, el Govern d’Espanya va decidir abordar els conflictes de manera separada primer, el dels Lletrats de l’Administració de Justícia, després anticipant les reunions amb les associacions de Jutges i Fiscals, al conflicte plantejat de manera efectiva pels Cossos generals i especials de l’Administració de Justícia.

Com a resultat d’aquesta “estratègia”, la mateixa Ministra de Justícia i els seus col·legues, així com altres càrrecs del Ministeri, orgànics o assessors, dels Cossos de Lletrats de l’Administració de Justícia, Jutges i Fiscals han vist pujades les seves retribucions per a quan hagin de tornar als seus llocs de treball.

Mentrestant, el conflicte de la resta del personal de Justícia, el personal que menys cobra i que més efectius aporta al funcionament d’aquest servei públic essencial ha quedat postergat intencionadament pel Ministeri de Justícia sense que fins avui tinguem encara data i hora
per a la primera reunió que pugui posar fi al conflicte de forma dialogada després de més d’un mes de vaga.

Pel camí, milions de ciutadans afectats per la paralització d’actuacions processals i per la suspensió i ajornament de centenars de milers de judicis per mesos i fins i tot anys. El mal que s’ha ocasionat a l’Administració de Justícia pel poc interès d’un govern que es diu progressista,
però que té al·lèrgia a negociar amb els treballadors i treballadores de Justícia, segons dades dels col·legis d’advocats i procuradors, necessitarà de diversos anys per a recuperar-se.

Malgrat la convocatòria d’eleccions anticipades realitzat pel President del Govern, no estem davant un govern en funcions sinó davant un govern plenament actiu que, sens dubte, continuarà treballant amb normalitat i proposant iniciatives en les pròximes setmanes. El govern està en plenes facultats de les seves competències, ja que no estarà en funcions fins al dia després de les eleccions del 23 de Juliol. Per això, no existeix impediment legal per a un Govern de negociar amb les organitzacions sindicals per a solucionar un conflicte. De fet, existeixen precedents d’acords signats amb governs setmanes abans d’unes eleccions en 2008 i en 2018.

Per aquest motiu, exigim al Ministeri de Justícia que no utilitzi l’anunci realitzat pel President del Govern per a escapolir-se de la seva responsabilitat envers els 45.000 empleats i empleades públiques de Justícia i envers la ciutadania espanyola.

Exigim al President del Govern que intervingui en el conflicte obligant les seves ministres al fet que s’asseguin a negociar i a buscar un acord que permeti satisfer a totes dues parts i posar fi a la vaga indefinida. En aquest sentit demà es registrarà un escrit del comitè de
vaga al President del Govern reclamant la seva intervenció i un similar es dirigirà a la Vicepresidenta Segona, Yolanda Díaz, com a representant de l’altra part del Govern de coalició.

Certament, la LOEO i la resta de lleis d’eficiència pendents de tramitació en el Congrés decauran amb la publicació del decret de dissolució de les cambres, però encara existeix un punt de les nostres reivindicacions que el Ministeri de Justícia i el Govern en general, no
poden obviar.

Després de l’acord amb els Lletrats i amb els Jutges i Fiscals, existeix un clam unànime de dignitat professional del personal de Justícia que ha de veure amb les funcions que realment ser realitzen en les oficines judicials i que no es cobren. Funcions que, sens dubte, no es realitzaran més si no hi ha aquest reconeixement legal i retributiu i que derivaran en majors retards en l’Administració de Justícia.

En mans d’aquest Govern, encara en actiu, està arreglar aquest problema latent des de fa diversos anys i, per a això, té l’oportunitat de demostrar que, lluny del classisme mostrat per la Ministra de Justícia i el seu equip fins avui, es tracta d’un és un govern dialogant,
progressista que aposta per la cultura de l’acord en comptes del conflicte tal com va dir la Ministra de Justícia en la recent I Cimera mundial de Mediació celebrada la setmana passada a Valladolid.

I la millor manera de demostrar-ho és convocar una reunió amb un calendari de negociació que permeti una solució acordada a aquest conflicte que està afectant milions de ciutadans i professionals de la Justícia. Així li ho tornarem a sol·licitar a la Ministra de Justícia per escrit
demà mateix.

Mentrestant, el Comitè de vaga fa una crida al personal de Justícia perquè mantingui les mesures de pressió que es convoquin pel comitè de vaga o pels sindicats convocants a nivell local i la vaga indefinida com la màxima expressió d’aquestes