CCOO no participa de l’atur patronal en el transport de mercaderies per carretera

No compartim els motius de la Plataforma per a convocar un “atur patronal” i recordem que no té la cobertura legal d’una “vaga”. La tergiversació dels termes està creant confusió a les persones treballadores del sector i a la societat en general.

L’anunci de la Plataforma de convocar aturs a partir del 14 de novembre torna a ser objecte de confusió, novament, per la pràctica totalitat de mitjans de comunicació, denominant amb el terme “vaga” a una iniciativa de cessament d’activitat o atur patronal. En aquesta ocasió, la tergiversació del llenguatge, ja és a propòsit, un missatge malintencionat que confon a les persones treballadores del sector i a la societat en general.

Recordem que l’atur patronal no té la cobertura d’una vaga legal i, per tant, tampoc té la cobertura del dret a organitzar piquets informatius ni dona cobertura al fet que el personal conductor assalariat pugui deixar de treballar. Esperem que, d’emportar-se a efecte, el Ministeri de l’Interior garanteixi que no es tornin a produir agressions ni actuacions violentes que posin en risc la vida de les persones i la seguretat viària.

Des de CCOO creiem que la protesta per l’incompliment dels carregadors de la Llei de Costos i la falta d’inspeccions en matèria de costos i de càrrega i descàrrega és legítima però desproporcionada. La llei que prohibeix treballar a pèrdues té tan sols 2 mesos de recorregut, i va comptar amb el vistiplau de la pròpia plataforma convocant.

No és raonable convertir un problema d’incompliment de la legalitat per part dels carregadors en un atur general contra la societat espanyola. A més de tractar d’arrossegar a tot un sector, inclosos els agricultors i ramaders, en lloc de plantejar mesures d’acció contra els carregadors que no compleixen la llei.

Amb independència del respecte i el dret que tenen a plantejar quantes accions considerin ni les patronals del transport de mercaderies per carretera, ni les plataformes d’autònoms representen a tot el sector per la qual cosa és necessari diàleg i acords amb tots els interlocutors.

No es poden resoldre els problemes d’atomització del sector, la competència deslleial, els falsos autònoms, la càrrega i la descàrrega, el futur de la professió, la jubilació anticipada, les malalties professionals, la seguretat viària, el dúmping social, el frau salarial o la transició energètica sense parlar i acordar mesures en una taula de diàleg que compti amb la participació de totes les parts involucrades.

Des del sector de Carretera i Logística de CCOO ja avisem durant l’anterior conflicte que és urgent i necessari obrir una taula social que abordi tots els problemes socials del transport de mercaderies per carretera. Així mateix, aportem un document al Ministeri amb mesures per a rescatar al sector de la competència deslleial i el frau. Malgrat tot, seguim a cop de mobilització i amb els mateixos problemes.