CCOO i UGT remeten una carta a la ministra de Transports sol·licitant la convocatòria urgent de la taula social del transport

Els sindicats denuncien que en el sector del transport de mercaderies per carretera s’està legislant i prenent decisions amb clara implicació laboral comptant únicament amb interlocutors dels representants empresarials..

CCOO i UGT han remès una carta a la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez Jiménez, perquè és urgent i imprescindible la convocatòria i activació de la taula social del transport de mercaderies per carretera, una taula tripartida que ha d’estar composta pels ministeris implicats, representants empresarials i representants de les i els treballadors. D’aquesta manera es poden abordar els problemes laborals i estructurals del sector des de tots els punts de vista per a poder escometre una recuperació en el productiu i en el social.

Assumptes com les limitacions en la participació dels conductors en la càrrega i la descàrrega o la Llei de la Cadena de Transport, que ha de garantir que no es treballi per sota de costos, es defineixen i legislen restringint la participació dels representants de les i els treballadors. D’aquesta manera s’obvien aspectes que no formen part de l’agenda empresarial però que repercuteixen de manera directa en la situació laboral del sector.

Les organitzacions sindicals creiem que les principals qüestions que han d’abordar-se i sobre les quals ja tenim propostes són:

1.Competència deslleial i frau:

• – Falta de mitjans tant en Inspecció de transport com en Inspecció de Treball i Seguretat Social i la seva coordinació.
  • – Falsos autònoms.
  • – Frau en els sistemes de retribució del personal assalariat. Dúmping Social
  • – Cadena de subcontractació.
  • – Segell de responsabilitat social.

2. Dignificar la professió:

• – Jubilació anticipada.
  • – Penúria i perillositat de la professió. Pagament per quilòmetre. Càrrega i descàrrega. Àrees de descans.
  • – Falta de relleu generacional.
  • – Formació.

L’esdevenir dels esdeveniments que s’estan produint en el sector de transport de mercaderies per carretera amb tres aturs patronals en menys d’1 any, un sector enfonsat en el social i en contínua reculada en el laboral revela que la situació i la problemàtica del mateix és extremadament greu i que requereix mesures que només poden afrontar-se des del diàleg social