CCOO se suma a la convocatòria de vaga convocada pel Comité General d’Empresa i denuncia que ADIF està generant un model d’empresa que va en contra dels drets de ciutadania

El Comitè Provincial de Barcelona, del qual forma part CCOO, de manera unànime ha acordat secundar totes les mesures de pressió que s’estableixin des del Comité General d’Empresa, per revertir la situació de desmantellament provocada per la nefasta gestió d’ADIF pel que fa a la falta d’ingressos de personal i les externalitzacions. El 26 de febrer s’iniciaran aturades de dues hores que s’estendran els divendres i dissabtes fins al 26 de març.

A la província de Barcelona l’extrema manca de personal i la política d’externalització d’activitats en nombroses àrees fan que hi hagi moltes afectacions al servei que ADIF ha de proporcionar al transport de viatgers i mercaderies. Fet que ha estat denunciat davant l’Inspecció de Treball pel comitè d’empresa.

Aquesta nefasta gestió d’ADIF la pateixen les persones treballadores, amb un important deteriorament de les seves condicions de treball. Així també, els usuaris i les usuàries del ferrocarril que veuen condicionada i perjudicada la seva mobilitat, per uns retards que en altres condicions no es produirien.

L’incompliment de la taxa de reposició de personal, compromès al II Conveni col·lectiu d’ADIF, està provocant una inquietant disminució de plantilla que arriba fins al 20 %. No es contracta personal i a la vegada l’edat mitjana de la plantilla no para de pujar, el que comporta una sortida gradual de recursos humans que es reemplaçada mitjançant l’externalització de les tasques, per part del gestor de les infraestructures.

Per a CCOO, aquesta praxis té el propòsit de generar un model d’empresa allunyat de les veritables necessitats socials i econòmiques de la ciutadania. Un model d’empresa que aposta, mitjançant l’externalització i la privatització d’activitats, per l’encariment dels costos de gestió, molt per sobre del que resultaria si aquesta tasca es fes amb mitjans humans i materials propis. A més, algunes empreses contractades estant generant multitud de problemes en l’execució del manteniment, amb afectació a àrees molt sensibles de l’activitat pròpia d’ADIF.

Tota aquesta situació està generant situacions censurables en tots els àmbits de l’empresa, com ara:

– El manteniment es contracta amb empreses que, en molts casos, no disposen ni de la qualificació dels les seus empleats, ni de les eines adequades per a fer els treballs per als quals han estat contractats, amb el consegüent risc d’accidents.

– El personal de circulació assumeix excessives càrregues de treball que repercuteixen negativament en la seva salut laboral i en la seguretat de les circulacions, circumstància per la qual actualment hi ha una vaga reivindicativa d’unes millors condicions laborals.

– El personal de les estacions desapareix amb el consegüent tancament d’aquestes estacions.

– Els serveis logístics de mercaderies es veuen perjudicats pel desistiment dels seus serveis en benefici d’empreses privades i el tancament de terminals.

– El servei de megafonia està en vies d’externalitzar-se.

– Augmenten els càrrecs de direcció i estructura i es redueixen els de gestió i administració.