CCOO, UGT i CIG es tanquen a les dependències de ports de l’Estat perquè aquest incompleix els acords aconseguits

Els responsables sindicals estaran a la disposició dels mitjans de comunicació entre les 12.00 i les 13.00 hores a l’avinguda del Partenó, número 10, 5a planta, de Madrid

Els responsables dels sindicats signants del III conveni col·lectiu, UGT, CCOO I CIG, es troben tancats a les dependències de ports de l’Estat, després de la reunió d’ahir, 26 de gener, amb els responsables de l’organisme sobre la situació de l’aplicació econòmica del conveni, publicat en el BOE al juny de l’any 2019, i l’increment salarial del 2,3 % acordat per al conjunt d’empleades i empleats públics per a l’exercici 2020. La resposta ha estat que manquen de l’autorització del Ministeri d’Hisenda per aplicar els pactes, que es va plasmar en la corresponent Llei de pressupostos generals de l’Estat.

El III Conveni col·lectiu de ports de l’Estat i autoritats portuàries va ser acordat el dia 23 d’abril del 2019, i publicat en el BOE núm. 143 del 15 de juny del 2019, després d’obtenir les corresponents autoritzacions dels òrgans de control, el Ministeri d’Hisenda (CECIR), la Comissió Nacional de Seguiment de la Negociació Col·lectiva en l’àmbit de les Administracions Públiques, el Ministeri de Treball i Economia Social i el d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions.

Després de sol·licitar informació de manera recurrent, la resposta de ports de l’Estat sempre ha estat negativa, amb l’argument de no disposar de l’autorització per a l’aplicació de les masses addicionals ni tampoc la que correspon a l’aplicació de la pujada prevista per a l’exercici 2020 per al conjunt de les empleades i empleats públics.

De manera reiterada es detecta, una vegada més, la feblesa del Sistema Portuari Públic Estatal en la defensa dels drets de les plantilles de les diferents autoritats portuàries i ports de l’Estat. El conjunt dels treballadors i treballadores dels ports han suportat i estan suportant totes les retallades salarials i de drets que, al llarg de deu anys consecutius, ha retallat la possibilitat d’establir plans de desenvolupament professional i productivitat, tan necessaris per al Sistema Portuari, basat en trànsits portuaris tan dinàmics com l’internacional, tant de passatgers com de mercaderies, i amb noves funcions i necessitats de prestació de diferents serveis provocats per l’avanç legislatiu en qüestions tan bàsiques com la seguretat, l’aposta pel trànsit ferroviari, la transició ecològica i digital i un llarg etcètera.

El Sistema Portuari Públic Estatal es regeix pel principi de l’autosuficiència econòmica solvent, que ha generat beneficis en els anys més durs de la crisi econòmica (al voltant de 200 milions/any) i que, el 2020, malgrat la crisi provocada per la pandèmia, també va generar beneficis. Ens afecten normes pressupostàries, però no afectem els pressupostos generals de l’Estat.

Resulta rellevant remarcar que l’acord del III conveni col·lectiu (23 d’abril del 2019) s’aconsegueix després de la desconvocatòria de vaga general per a tot el sistema (26 d’abril del 2019), i en un escenari de convocatòria d’eleccions generals que van tenir lloc el 28 d’abril d’aquest any.

Per tot l’anterior, UGT, CCOO i CIG han procedit a prendre la mateixa sala de reunions on se’ls ha comunicat que es torna a castigar de manera impune el conjunt d’empleades i empleats públics, treballadors i treballadores que demostren cada dia el seu compromís amb la prestació del servei essencial públic, garantint el pas de la mercaderies i passatgers pels ports en condicions de seguretat i qualitat. Fins i tot en els pitjors moments de la crisi per pandèmia, van complir amb el seu deure i compromís públic, sense els mitjans adequats, van estar al peu del canó, arriscant la seva pròpia salut i la de les seves famílies o aportant mitjans tècnics propis a casa seva perquè es garantís el pas de mercaderies essencials.

Es tracta d’un conflicte, també, contra les autoritats portuàries que manifesten la necessitat de solucionar la situació de bloqueig plantejada, compartint l’obligació de complir amb els pactes.

Ara com ara, la resposta obtinguda és el menyspreu sobre el futur del conjunt de treballadors i treballadores. Algú ha caigut en l’error de confondre el compromís de servei públic amb el sotmetiment dels drets laborals i econòmics que empara al conjunt de les persones treballadores.

En un país modern i seriós, hauria de regir el principi que els convenis col·lectius si se signen s’apliquen, independentment del color del govern de torn i si està pressionat o no per la proximitat d’unes eleccions generals.

Els sindicats signants, UGT, CCOO i CIG, no dubtarem en la lluita per la dignitat del conjunt de treballadors i treballadores, empleades i empleats públics, des del convenciment d’estendre les mobilitzacions a la totalitat del Sistema Portuari Estatal.

Nota: les sigles de CCOO, UGT i CIG estan i romandran tancades a les dependències de ports de l’Estat, respectant escrupolosament les mesures determinades per les autoritats sanitàries en relació amb la situació de pandèmia actual. S’ha acordat que l’acció de protesta sigui duta a terme exclusivament pels responsables sindicals i tots amb test negatius per COVID.