17 de maig, trenta anys que l'OMS va declarar que l'homosexualitat no és una malaltia

Contra la LGTBIfòbia fan falta lleis que garanteixin els drets de totes les persones

Foto

El 17 de maig és una data assenyalada, commemorativa per a moltes persones, atès que suposa la manifestació “oficial” d'alguna cosa que era sabuda (d'una obvietat, alguna cosa que era vox populi): l'homosexualitat no és una malaltia. Tampoc, per descomptat, no ho és la bisexualitat o les identitats transgènere i intersexuals. Aquella declaració de l'OMS, que precisament aquest 2020 compleix el seu trentè aniversari, no ha estat suficient per erradicar actituds, conductes, accions que pretenen negar drets i reconeixement a una part de la població.

Encara transcendeixen episodis de violència com la recent agressió trànsfoba que s'ha difós en un vídeo per les xarxes socials, realitzada per dos policies locals de Benidorm, i que aquest sindicat ha condemnat rotundament. Segons les últimes dades del Ministeri de l'Interior, corresponents a 2018, a Espanya els delictes d'odi per orientació sexual o identitat de gènere representen el 16,2 % d'aquesta mena de crims, només per darrere dels racistes o els comesos per raons ideològiques. En total, el 2018 es van produir 259 fets coneguts d'aquesta mena de delictes d'odi.

Sense arribar a aquest extrem, el rebuig i les discriminacions encara són presents en altres àmbits socials o laborals: segons l'últim informe de l'OCDE "Mirades a la societat", de 2019, les persones lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) tenen un 7 % menys de possibilitats que la resta de la població d'aconseguir una ocupació i, quan treballen, guanyen un 4 % menys, i pateixen situacions de discriminació i desigualtat contra les quals lluitem de manera directa des de CCOO amb el diàleg social, en la negociació col·lectiva i en la concertació social.

Tampoc l'escenari actual de pandèmia i confinament no semblen haver contribuït a millorar la situació. I és que, segons les dades preliminars d'un grup d'investigació de la Universitat Rei Joan Carles, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat de Barcelona, un 60 % de les persones LGTBI+ que s'han vist obligades a tornar a casa seva pateix situacions de no acceptació i de discriminació.

L'últim any, a Espanya, s'ha vetat una moció per a combatre l'homofòbia a l'esport, s'han realitzat diferents intents de prohibir les manifestacions de l'orgull, s'han produït atacs de diferent gravetat a persones trans, homosexuals…

I és que el nostre país continua sense tindre una legislació que garanteixi els drets de les persones LGTBI+ en el conjunt del territori nacional. Enguany, com a conseqüència o per efecte de la crisi sanitària que assola el país, tampoc serà una realitat aquesta llei. Aquesta norma és vital perquè els drets de les persones LGTBI+ no depenguin de les lleis autonòmiques, en alguns casos inexistents.

Malgrat les dificultats, el desconcert, els dubtes, cal seguir avançant. Aquesta no és la primera vegada que passem per dificultats, ni serà l'última.

CCOO, com a organització, ha passat per temps difícils, durs. Sent conscients d'aquestes lluites que s'han afrontat i superat, aquest 17 de Maig deixem molt clar el rebuig a la LGTBIfòbia en tots els aspectes de la vida. Totes les organitzacions hem de donar exemple, reforçar el nostre compromís amb els valors de la igualtat manifestant que el rebuig a la discriminació és sòlid i visible malgrat les circumstàncies actuals. Per això, et convidem que participis aquest diumenge a la campanya que desplegarem per les xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram,....). Fes-te una foto amb el cartell que adjuntem, amb l'etiqueta #STOPLGTBIFOBIA.

La pandèmia passarà i la LGTBIfòbia també ha de passar. Perquè això succeeixi hem de ser conscients dels valors que compartim, i que es reflecteixen al manifest de l'FSC.

15/05/2020