El document plantejat per Funció Pública per a la tornada a l'activitat presencial no garanteix la seguretat i la salut del personal i posa en risc la continuïtat en la prestació del servei públic

El Govern posa en risc la salut del personal públic de l'Administració general de l'Estat

Foto

Aquest dimecres el Govern ha tirat endavant un pla de mesures i línies d'actuació en matèria de prevenció de riscos laborals enfront de la COVID-19 de cara a la reincorporació presencial del personal, sense aconseguir un consens amb les organitzacions sindicals més representatives. El document parteix d'una proposta impulsada per CCOO en l'àmbit del grup de treball de seguiment de la incidència de la COVID-19 a l'Administració general de l'Estat, encara que el sindicat ha vist com es retallaven elements que considera requisits indispensables per garantir prou la salut dels empleats públics i les empleades públiques.
Entre els aspectes exclosos crida l'atenció que no es reculli expressament l'adequació al marc tècnic i de bones pràctiques desenvolupat pel Ministeri de Sanitat, com a màxima autoritat en la matèria, o l'absència d'un esment exprés a la prevenció en el teletreball, quan més del 60 % de la plantilla es troba prestant servei en aquesta modalitat no presencial.
“Admetem que en una negociació totes les parts hem de cedir, però quan parlem de la salut i la vida de les persones no hi ha lloc per als regateigs”, afirma José Manuel Vera, secretari general de la FSC-CCOO a l'Administració de l'Estat. “És inadmissible que l'autoritat sanitària estableixi una sèrie d'obligacions per al conjunt de les empreses, com per exemple la limitació de l'aforament màxim en funció de l'àrea, i que aquestes no siguin exigibles als centres de treball de l'Administració”.
El sindicat recorda que l'estat d'alarma ha portat a la implantació de sistemes de teletreball, en la major part de casos sense dotar de mitjans tècnics el personal, i sense la necessària avaluació dels riscos laborals. “Ha de quedar clar que són qüestions que s'estan admetent per l'excepcional de la situació, però és inajornable abordar la negociació de les condicions laborals d'aquesta modalitat, que estem exigint des de l'any 2004”.
CCOO denuncia, a més, que s'aparta a la representació del personal a l'hora d'adequar aquest marc per a la reincorporació en els diferents organismes de l'Administració de l'Estat. “És fonamental abordar aquesta negociació en cada àmbit, ja que les tasques i les necessitats són molt específiques, i evidentment no poden ser les mateixes per a institucions penitenciàries, els organismes de recerca o el SEPE, per exemple”, conclou Vera.

22/04/2020