La importància dels serveis de prevenció

On el teletreball no és possible i se segueix desenvolupant l’activitat amb normalitat

La Guia del Ministeri assenyala que “en tot cas, les empreses han d’adoptar aquelles mesures preventives de caràcter col·lectiu o individual que siguin indicades pel servei de prevenció d’acord amb l’avaluació de riscos, és a dir, en funció del tipus d’activitat, distribució i característiques concretes de l’activitat que l’empresa realitzi”.

Els serveis de prevenció han de tenir un protagonisme clau en l’articulació d’aquestes mesures perquè són els que coneixen la peculiaritat de cada empresa concreta, atès que han avaluat els riscos generals de l’activitat. Per llei són els serveis de prevenció els que estan obligats a dir, en una situació com aquesta, quines mesures preventives cal arbitrar.

Per orientar els serveis de prevenció, el Ministeri de Treball ha elaborat una guia en col·laboració amb els agents socials que es pot consultar en aquest enllaç. El Ministeri de Treball ha insistit en la importància d’aquesta guia i en el paper decisiu dels serveis de prevenció.

Per instar l’actuació dels serveis de prevenció hi ha diverses possibilitats. A les empreses que comptin amb un comitè de seguretat i salut es pot sol·licitar una reunió urgent d’aquest. A les que no disposin d’aquest òrgan són els delegats i delegades de prevenció els que han de sol·licitar la intervenció, per escrit, dels serveis de prevenció propis o aliens. Som conscients que la gran majoria d’empreses compten amb un servei de prevenció aliè i aquests no estan arribant a cobrir totes les necessitats, per la qual cosa moltes de les mesures hauran de ser pactades directament entre la representació legal dels treballadors i treballadores i la direcció de l’empresa.

El recurs a la Inspecció de Treball ha de ser posterior a l’articulació d’aquesta sèrie de mesures internes a l’empresa, de les quals s’haurà deixat constància escrita.

Entre les mesures que es poden adoptar d’acord amb les indicacions del servei de prevenció i sempre en atenció a les recomanacions establertes per les autoritats sanitàries, el Ministeri de Treball relata les següents:

a) Organitzar el treball de manera que es redueixi el nombre de persones treballadores exposades, establint regles per evitar i reduir la freqüència i el tipus de contacte de persona a persona.

b) Adoptar, si és el cas, mesures específiques per a les persones treballadores especialment sensibles.

c) Proporcionar informació sobre mesures higièniques, com rentar-se les mans amb freqüència, no compartir objectes, la ventilació del centre de treball, i la neteja de superfícies i objectes. Les empreses han de posar a disposició de les persones treballadores el material higiènic necessari, i adoptar els protocols de neteja que siguin necessaris.