CCOO denuncia Institucions Penitenciàries davant el Tribunal de Comptes per l'ús de la productivitat del personal per pagar sobresous a directius

Foto

El passat 29 de desembre del 2019, el secretari general d'Institucions Penitenciàries, per ordre del ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va autoritzar de nou l'abonament d'una paga discrecional de fins a 2.400 euros per a directors, subdirectors i administradors de tots els centres penitenciaris del capítol pressupostari d'incentius al rendiment. És el tercer any consecutiu en què els romanents de productivitat s'usen per crear una retribució nova no emparada en la normativa i al marge dels programes de productivitat establerts.

Els llocs directius dels centres penitenciaris ja cobren en nòmina un complement de productivitat mensual que ascendeix a 285 euros per als directors i a 228 per a subdirectors i administradors de les presons. A més cobren un altre complement de productivitat amb caràcter semestral dividit en tres grups de directius: 1.081 euros per al Grup I, 639 per al Grup II i 95 euros per al Grup III.

Cada any es produeixen excedents en la partida pressupostària destinada a incentius al rendiment -fruit de jubilacions, defuncions i altres situacions- que l'Administració penitenciària distribueix sense seguir uns criteris objectius i que aprofita per dotar d'un sobresou el personal de direcció. Aquestes primes tampoc premien la millora en la qualitat de la prestació del servei públic, ja que en aquest moment els nostres gestors són incapaços de tallar les nombroses morts d'interns a la presó, l'augment de les agressions al personal penitenciari o el desmantellament de la sanitat penitenciària.

Des de CCOO denunciem que l'Administració ha desnaturalitzat la finalitat d'aquests incentius en justificar un abonament amb caràcter generalista a tots els comandaments de presons, de manera regular i periòdica, en la nòmina de desembre de cada any i amb caràcter retroactiu als dotze mesos anteriors. Al contrari del que succeeix amb la resta del personal penitenciari, amb aquestes primes els gestors i els equips directius superen cada any el límit legal pressupostari que fixen les corresponents lleis generals de pressupostos.

Des del sindicat defensem que aquests romanents han de destinar-se a recuperar la retallada del 5 % que es va produir l'any 2010 en tots els programes de productivitat que té Institucions Penitenciàries, una possibilitat que estableix la Llei general de pressupostos vigent. Durant la crisi, l'esforç ha estat suportat per tot el col·lectiu penitenciari, que treballa en unes condicions laborals molt precaritzades a causa de la política de desmantellament que segueix el Ministeri de l'Interior amb aquest servei públic essencial.

Per tot això, el sindicat ha denunciat aquesta situació davant el Tribunal de Comptes, perquè es realitzi una fiscalització dels últims quatre anys i s'investigui la presumpta responsabilitat comptable en la qual pogués haver incorregut el secretari general d'Institucions Penitenciàries en el maneig de fons públics.

14/01/2020