Acord sobre el Paquet de Mobilitat en el diàleg tripartit

El pacte no inclou tots els elements pels quals CCOO i ETF han lluitat.

La Federació Europea de Treballadors del Transport (ETF) ha tingut coneixement que en el si del diàleg tripartit que es ve mantenint -és a dir, els anomenats “trílogos”-
s’ha aconseguit un acord sobre el Paquet de Mobilitat entre el Consell,
la Comissió i el Parlament Europeu. L’acord no inclou tots els elements
pels quals CCOO i ETF han lluitat, però representa un progrés cap als objectius i ambicions declarats del Paquet.

En
la reunió celebrada el dijous 12 de desembre a Brussel·les sembla que
s’han acceptat les tres setmanes de tornada a casa com a període de
referència. En qualsevol cas, es pot rebutjar el text per ser massa
diferent als acords en el Parlament. Això implica, segons ETF, que començaríem de nou des de zero o que el text pot sotmetre’s de nou a votació en el Parlament, que podria rebutjar-lo.

A pesar que pot suposar una mala notícia, ETF acull amb especial satisfacció diversos punts, com els progressos
realitzats respecte a la introducció primerenca de l’última generació de
tacògrafs intel·ligents en tots els vehicles en l’àmbit de la regulació
dels temps de conducció i descans, el fet que els vehicles lleugers
estaran finalment coberts per les normes de la UE al costat dels pesats,
la introducció d’un període de reflexió relacionat amb operacions de
cabotatge i l’aplicació de regles de cabotatge al transport combinat, o
el retorn del vehicle al país d’origen de l’empresa, com a mesura clau
en la lluita contra les empreses de bústia en el transport per
carretera.

ETF  posa l’accent a celebrar enèrgicament el fet que no s’han agregat més
exempcions a l’aplicació de publicació de normes laborals en el
transport per carretera.

No obstant això, el “però” i el
veritable maldecap està en relació amb els temps de conducció i descans,
perquè el resultat del diàleg tripartit és una clara reculada en
comparació amb l’actual regla.

Des de CCOO, sí que es reconeixen els enormes esforços realitzats per la ETF  i pels nostres aliats polítics a limitar el més possible el mal, però
lamentablement les excepcions als períodes de descans i el retorn de
conductores i conductors a casa es queden molt allunyades de portar
millores al sector i als nostres treballadors i treballadores.