CCOO rebutja un Paquet de Mobilitat que contempli ampliar el període de referència actual de dues setmanes en els temps de conducció i descans

El sector de Carretera i Logística juntament amb la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO ha mantingut diverses reunions amb el Govern espanyol i amb eurodiputats i eurodiputades en les últimes setmanes en les quals li han expressat la seva ‘no rotund’ davant aquesta possible modificació.

CCOO rebutja que s’ampliï de dos a tres setmanes el període de
referència en els temps de conducció i descans en el transport per
carretera, un assumpte que s’està negociant en les institucions
comunitàries. Modificar aquest període augmenta el risc per a la
seguretat viària, agreuja la fatiga i precaritza
encara més a les i els conductors. La cabina d’un vehicle no
proporciona un descans reparador, només un repòs que a vegades resulta
insatisfactori per les condicions en les quals es dóna i pel deficient
equipament de la pràctica totalitat dels vehicles que condueixen els
treballadors i treballadores assalariades del sector del transport per
carretera, que disten molt dels models que la indústria i la patronal
presenten per a donar suport a les seves argumentacions.

Per a
CCOO, la mesura plantejada no resulta necessària ni útil per a preservar
aquesta activitat econòmica fonamental per al nostre país i que, en tot
cas, d’arribar aplicar-se contribuirà a desincentivar encara més la
incorporació de nous professionals al sector donada les seves quotes
significatives de precarietat.

En les reunions mantingudes amb el
Govern i amb eurodiputats i eurodiputades, se’ls ha traslladat la
nostra posició respecte a la necessitat que la norma reculli el retorn
obligatori dels conductors i conductores a la seva residència habitual i
no al centre de treball com alguns documents sostenen. S’ha posat
l’accent així mateix a garantir un retorn periòdic del vehicle al país
de residència com a eina necessària per a evitar el dúmping social que
la norma fixa en els seus objectius, perquè el contrari seria continuar
permetent les anomenades “empreses bústia”, amb nombrosos vehicles fora
del país d’establiment i desenvolupant activitat de manera permanent en
altres països.

També hem subratllat la importància de la
incorporació primerenca del tacògraf intel·ligent i l’aplicació de les
normes resultants a vehicles de 2,4 tones. En conclusió, un paquet de
mobilitat sense contemplar aquestes qüestions i algunes més
traslladades, es convertirà en una legislació totalment desequilibrada
en favor de les i els ocupadors i el capital i, en definitiva, una norma
antisocial.

CCOO ha treballat estretament amb les i els afiliats
de l’àmbit del transport per carretera sobre aquestes regulacions tan
importants. No obstant això, la lluita contra el dúmping social és un
element comú a totes les maneres del transport, amb la liberalització
del ferrocarril, les companyies aèries low cost o la lluita contra les banderes de conveniència en la mar.

Des
de fa diversos anys, CCOO participa en una campanya europea pel
transport just, que persegueix garantir la competència lleial i la
igualtat de tracte dels treballadors i treballadores en les diferents
maneres de transport.