CCOO convoca vaga de 24 hores el 17 d’abril a Adif, Ports i Salvament Marítim pel bloqueig dels seus convenis

El preacord de Conveni col·lectiu de Sasemar (salvament marítim) es va subscriure el 23 de març del 2018; el 3 d’octubre es va signar el corresponent a Ports i el II Conveni col·lectiu d’Adif es va signar el 27 de desembre del 2018. La seva ratificació i conversió en conveni col·lectiu per a la seva aplicació depèn del vistiplau de l’Administració, quelcom que fins ara no s’ha produït, per la qual cosa els treballadors i treballadores es troben indefensos a causa de l’absència dels pactes.

Mesos després de signar el preacord d’aquests convenis, tant per l’empresa com pels sindicats respectius, entre els quals hi ha CCOO en tots els casos, no pot ser aplicat perquè està paralitzat al Ministeri d’Hisenda. Això és alguna cosa que ens semblaria insòlita, però que, lamentablement, no és una situació desconeguda. Per exemple, el 2016 el personal ferroviari es va trobar en aquest mateix escenari: en aquell moment CCOO també es va veure en la necessitat de convocar vaga a Renfe i Adif per aconseguir que els convenis es ratifiquessin i publiquessin en el BOE.

Aquesta situació significa no només la pèrdua de drets i el segrest de la negociació col·lectiva, sinó que, sobretot, posa en qüestió la posició dels responsables de l’empresa, que, quan van signar els convenis, se suposa que ho van fer amb totes les autoritzacions ministerials.

Amb aquesta actitud del Govern es posa en evidència la manera en què les empreses han manejat la negociació i la bona fe sindical: CCOO va desactivar, el desembre del 2018, una situació de conflictivitat a Adif després d’aconseguir, en les taules de negociació, un acord que no s’aplica, la qual cosa significa un engany a la bona fe dels treballadors i treballadores.

Per tant, CCOO no ha tingut una altra sortida que reaccionar convocant vaga de 24 hores a Adif per a el pròxim dia 17 d’abril. Una vaga que només s’evitaria si el ministeri traslladés a l’empresa i als sindicats la confirmació que el conveni col·lectiu es desbloqueja i es comença a aplicar. Alguna cosa que no és més que el que l’empresa va signar amb els sindicats i pel que CCOO va decidir no convocar mobilitzacions en aquell moment

Una vegada convocada aquesta vaga, CCOO queda en espera de la resposta de les instàncies oportunes, de les empreses i del ministeri, per poder desbloquejar la situació, ja que els únics responsables d’aquesta són els qui han enganyat les treballadores i treballadors, fent signar un compromís que ara no apliquen. “Per això el sindicat demanda als responsables que expliquin els motius d’aquest atropellament, ja que considerem inacceptable que cap organisme de l’Administració s’atreveixi a arrabassar a les treballadores i treballadors el que amb la pressió, la mobilització i la negociació s’ha acordat amb les empreses.”