CCOO presenta les seves propostes sobre ocupació pública davant les pròximes eleccions generals

L’Àrea Pública  estatal de CCOO ha elaborat un document de propostes sobre ocupació pública que presentarà pròximament als partits polítics davant la convocatòria d’eleccions generals. Aquestes propostes són part de les iniciatives que van desenvolupant en els últims anys i consideren que han d’estar presents bé en els programes de les forces polítiques o bé en els debats que tinguin en el si de les seves organitzacions.

Compromís en la millora i defensa dels serveis públics

CCOO exigeix un major compromís dels partits polítics que concorren a les eleccions generals amb els serveis públics, com a única garantia per a la necessària cohesió social i territorial. Per això, ha d’haver-hi una aposta clara perquè aquests es prestin directament per empleats i empleades públiques, la qual cosa ha de comportar la reversió de serveis públics externalitzats.

Recuperació dels drets arrabassats a les empleades i empleats públics

CCOO ha valorat que el Govern aprovi l’RDL 24/2018 per a garantir els increments retributius de les empleades i empleats públics, conforme a l’II Acord per a la millora de l’ocupació pública subscrita el 9 de març amb el Govern del PP. “Respecte a aquest acord, exigim el seu compliment, desenvolupament i millora. Una labor imprescindible que han d’escometre les formacions polítiques per a aconseguir la recuperació dels drets arrabassats a més de tres milions d’empleades i empleats públics, amb l’excusa de la crisi econòmica”.

Salaris: adaptació de la nova previsió de creixement econòmic del 2,2% del PIB, en lloc del 2,5% que es recollia en l’II Acord, que era la previsió del Govern anterior, per a respectar l’esperit d’aquest, així com garantir la pujada variable del 0,25% i de l’1% de 2019 i 2020 respectivament. O qualsevol altra previsió del Govern després de les eleccions generals del 28 d’abril.

Fons addicionals: garantir la negociació els fons addicionals contemplats en l’II Acord, a més d’incrementar els fons per a reduir o eliminar la bretxa salarial de gènere i altres partides per a respondre a les demandes que s’estan duent a terme en les taules de negociació, convenis col·lectius i/o acords.

Ocupació: eliminació de la taxa de reposició per a recuperar ocupació. “Hem de situar-nos no només en la recuperació de l’ocupació pública perduda, sinó estar preparats per a donar resposta al rejoveniment de les plantilles, necessari davant l’avanç de l’edat mitjana que posa en qüestió la continuïtat dels serveis públics amb eficiència, qualitat i universalitat de la prestació”.

Estabilització de l’ocupació: agilitar el procés per a garantir el compliment de l’II Acord en aquesta matèria, a l’efecte de reduir la temporalitat del 24% al 8% en tot el sector públic a la fi de 2020, no només de llocs d’estructura sinó de tots els que són de necessitats estructurals, que en la seva majoria estan coberts de manera alegal, il·legal o en frau de llei.

Jornada: desvinculació dels objectius de dèficit per a recuperar i estendre la jornada de 35 hores.

Igualtat: aprovació dels plans d’igualtat i de mesures de corresponsabilitat i conciliació.

Estatut Bàsic de l’Empleat públic: desenvolupament de l’Estatut, pendent des de la seva publicació l’any 2007, en concret en tot el concernent a la millora per a l’accés a l’ocupació pública, agilitació dels processos, carrera professional, avaluació de l’acompliment, classificació professional, etc.

Servei Exterior: recuperació del poder adquisitiu i exigència de ple dret a la negociació col·lectiva i desenvolupament democràtic del procés d’eleccions sindicals.

Mesa diàleg social del sector públic empresarial: necessitat de la seva constitució com a espai de diàleg, sota el respecte a la negociació col·lectiva en cada àmbit, així com per a l’avaluació, consideració i negociació d’aquelles iniciatives i propostes que siguin oportunes per a integrar a desenes de milers de treballadores i treballadors públics, ara en uns llimbs representatius.

Augment de la despesa pública en els serveis essencials per a la ciutadania

Augment de la despesa pública en els serveis essencials per a la ciutadania, que permeti, a més de garantir el finançament dels serveis públics com a sanitat, serveis socials, educació i dependència, inversions en matèria de logística i infraestructura, cohesió social i territorial i una major aposta per la inversió en I+D+i, digitalització, formació i qualificació de les i els empleats públics.

Especial esforç es requereix per als serveis públics que atenen les persones migrants i refugiades. Per això per a CCOO és necessari augmentar les dotacions de personal d’aquests serveis, de forma prioritària en els centres de menors no acompanyats, i millorar les seves condicions de treball i qualificació.

Espanya ha de recuperar la despesa social anterior a la crisi per a anar acostant-nos als països del nostre entorn i, sobretot, garantir els drets de ciutadania que la crisi ha posat en risc, com a copagaments o dificultats d’accés als serveis públics, entre altres.