CCOO presenta la 3a edició de la guia ‘Aprenents, becaris i treball precari’

Les actualitzacions de la guia, que ja va per la tercera edició des que es publiqués el 2015, es concentren en les sentències relatives al desenvolupament de pràctiques en l’àmbit laboral. Així s’inclouen supòsits de relacions laborals encobertes, en les quals queda clar que les persones becàries actuen amb total autonomia, sense un control directe ni tutela de tercers, amb prestacions laborals similars a les del personal de l’empresa, etc. S’evidencia que, en moltes ocasions, aquest tipus de pràctiques no compleixen la seva finalitat formativa, hi ha absència del tutor al centre laboral i els beneficis són per a l’empresa o l’entitat que ofereix les pràctiques, deixant de costat l’interès de la persona formada.

“És evident la importància d’aquesta guia perquè les delegades i delegats, els mateixos treballadors i treballadores, i els estudiants que sofreixen aquests abusos o fraus laborals puguin conèixer i reconèixer quina és la seva situació particular, depenent del tipus de pràctiques que realitzen”, explica Lola Santillana, secretària confederal d’Ocupació i Qualificació Professional.

“Des de CCOO som conscients que s’estan cobrint llocs de treball gratis. S’estan guanyat sentències de joves en pràctiques sense cap mena de garantia laboral o remuneració i volem que els nostres quadres les coneguin i, així, puguin denunciar les irregularitats i els possibles fraus davant l’empresa o l’entitat en la qual presten els seus serveis o, fins i tot, davant la Inspecció de Treball” afegeix la responsable confederal.

A més, CCOO continua afirmant que no val qualsevol empresa per oferir pràctiques, ja que han de donar-se unes condicions mínimes i estan obligades a complir requisits en relació amb les tutories, les garanties del procés formatiu, la qualitat de la formació associada, etc.

D’altra banda, CCOO continua reclamant un marc legal que regularitzi les pràctiques no laborals a través del diàleg social i de les taules de negociació; el desenvolupament de l’estatut de les persones en pràctiques que garanteixi els mateixos drets per a qualsevol persona jove en pràctiques al nostre país.

Les modificacions d’aquesta tercera edició s’inclouen a l’apartat d'”Orientacions per a l’acció sindical”, que recull recomanacions per a les delegades i delegats basant-se en les tipologies de les pràctiques, les clàusules dels convenis col·lectius que atenen i milloren les condicions laborals dels aprenents i les persones en pràctiques i les sentències que s’estan publicant de les persones en pràctiques.

#NoMás BecasPorTrabajo