Brexit com a qüestió d’estat, com a qüestió sindical

El passat 15 de gener, el Parlament britànic va rebutjar l’acord negociat entre Theresa May i la Unió Europea i, avui dia, queda lluny la possibilitat d’un segon referèndum que torni a decidir sobre el futur de la ciutadania britànica i Europa.

Davant la possibilitat d’un Brexit sense acord, els diferents països, entre ells Espanya, es troben preparant plans de contingència per a fer front a l’efecte de la decisió britànica, que tindrà un sever impacte sobre l’economia de tots els països.

En les diferents comunicacions emeses per la Comissió Europea, constatem com existeixen nombroses matèries d’abast que ens afecten directament, tant a nivell confederal com federal.

A tothom del treball l’afecten les normes en matèria d’informació i consulta de les i els treballadors a escala trasnacional, situació que pot afectar l’obligació de les direccions matrius de les companyies d’iniciar les negociacions per a la constitució d’un comitè d’empresa europeu o d’un procediment d’informació i consulta.

Les qüestions relatives al gas i l’electricitat, la indústria, emprenedoria i pimes, els serveis financers i la banca en particular, es troben davant moments d’incertesa, la qual cosa obliga a fixar una estratègia comuna de país i de sindicat.

Algunes de les empreses més importants que es veuran afectades pel Brexit són empreses que operen en l’energia, en les comunicacions, la banca o el sector aeri.

En l’àmbit de FSC-CCOO ens afecten qüestions com són els drets d’autor i serveis de comunicació audiovisual, el reconeixement de les qualificacions professionals, els certificats de competència professional per a transportistes per carretera i gestors de transport, el transport internacional de viatgers efectuat amb autocars i autobusos, la pesca extractiva, la seva explotació i comercialització, i les relacionades amb les companyies aèries.

D’igual manera, manifestem la nostra preocupació per les conseqüències que aquestes circumstàncies puguin tenir per a la classe treballadora, ja que, en el pitjor dels escenaris, podríem tenir afectacions a les condicions de les persones treballadores d’aquests sectors. Més enllà de la preocupació i interès sindical, això obliga l’Estat a fixar una estratègia per a preservar les condicions, ocupacions i operativitat de les companyies espanyoles enfront d’actuacions unilaterals.

És imperiosa la necessitat de fixar estratègies per a la salvaguarda dels interessos de les treballadores i treballadors espanyols que puguin estar afectats pel Brexit, una acció que ha d’emprendre’s amb l’objectiu d’assegurar l’ocupació, les condicions de treball i el benestar de totes les persones afectades en el territori  de l’estat espanyol.

El Govern no pot acontentar-se amb actuacions administratives. Ha de mantenir oberts tots els llits d’informació, participació i resolució sobre un greu problema que cal enfrontar amb estratègia de país, la qual cosa implica obligatòriament les organitzacions sindicals, a tots els àmbits de les Administracions, a les empreses i al conjunt de la població.

FSC-CCOO fa una crida a totes les seves organitzacions a treballar conjuntament per la solució favorable als interessos de treballadores i treballadors en aquests moments d’incertesa, al mateix temps que reforçarà totes les accions que s’adoptin de forma conjunta per les organitzacions sindicals que actuem en l’àmbit estat espanyol i internacional.