Resolució del Comitè Federal estatal del 26 de juny del 2018

Foto

Fa una mica més d'un any, es tancava el procés congressual de CCOO, amb l'elecció d'una nova direcció i amb la renovació de les nostres polítiques sindicals. S'ha establert un compromís nou i reforçat amb les treballadores i treballadors que formen el sindicat i amb la classe treballadora, que aspirem a representar cada vegada amb més intensitat.

Al llarg d’aquest any s’han abordat les diferents tasques que va acordar el III Congrés Federal estatal, fent especial èmfasi en els processos que suposen el pilar central de la nostra activitat i l’acció sindical en totes les seves facetes i expressions, però sense deixar de banda els processos d’enfortiment del sindicat, imprescindibles per aconseguir els increments d’afiliació que estan ampliant la federació. Les 222.522 persones afiliades actualment representen un increment constant que constata el bon estat de l’organització, si bé és necessari seguir desplegant iniciatives que reforcin encara més l’afiliació, que és una tasca permanent, de la mateixa manera que el desenvolupament de les eleccions sindicals.

Aquest Comitè Federal es va reunir pocs dies després de la moció de censura que, promoguda pel PSOE, ha desallotjat el PP del Govern i Mariano Rajoy com a president. És una moció de censura que suposa el colofó de múltiples mobilitzacions, malestars ciutadans, conflictes polítics aguditzats, tant per la gestió de la crisi, amb el seu acarnissament sobre les classes populars, com per la persistència de la corrupció, l’autoritarisme governamental i la falta de diàleg obert i constructiu sobre els mals que afecten el país, des de la crisi institucional i política, que s’expressa de manera aguda amb la confrontació amb la Generalitat de Catalunya, com la incapacitat per entendre els nous escenaris territorials i la necessitat de reformular l’Estat de les autonomies que va sorgir de la Constitució del 1978.

La societat espanyola està en un procés molt avançat de canvi, que es manifesta per l’emergència de nous actors polítics i socials i per la ruptura amb els vells models que volen perpetuar una manera de governar que ja no és acceptada per la immensa majoria de la població, que exigeix més llibertats, més democràcia, més i millor ocupació, una vida diferent i millor a l’altura de les expectatives creades pel desenvolupament tècnic i els nivells de formació de la ciutadania.

La decisió política majoritària de construir una proposta per posar fi al mandat del PP al Govern és una fita que representa la vitalitat de la pluralitat de les forces polítiques que representen la població espanyola al Congrés, que han respost als interessos de la gran majoria social i han injectat una càrrega d’esperança i d’optimisme a un sistema polític que donava mostres contínues d’esgotament i d’encasellament.

El canvi operat no és menor, malgrat les dificultats que comporta el reduït nombre de diputades i diputats que disposa el PSOE al Congrés, la immensa tasca que ha de dur a terme i les necessitats que haurà d’atendre, en una societat que es troba sense perspectives i necessita un canvi de formes, de fons, una nova realitat per construir col·lectivament, orientada a les persones treballadores i als seus interessos.

CCOO ha celebrat el canvi i ha tornat a posar sobre la taula la necessitat de recuperar drets arrabassats, desmuntar les contrareformes que tant mal han causat entre els sectors populars, tornar al diàleg social com un eix privilegiat per a la recomposició de la societat i fer de l’època que s’ha obert una nova etapa que estigui presidida pel diàleg, una altra manera de governar i la prioritat de l’agenda social que els sindicats confederals fa temps que exigim.

Els canvis governamentals estan sent analitzats per la nostra federació, que ja ha mantingut contacte amb la ministra de Política Territorial i Funció Pública i el nou secretari d’Estat de Funció Pública. En breu, seguiran els contactes amb la resta de les instàncies governamentals, especialment amb els nous responsables del Ministeri de Foment, frenats per la política de nomenaments que s’han efectuat en els diferents ministeris sobre els quals tenim intervenció.

Som davant un Govern que té voluntat de continuïtat, almenys amb la perspectiva de complir el total de la legislatura fins al 2020, per la qual cosa està prenent decisions, com ara la preparació del projecte de PGE 2019, la intervenció sobre l’escàndol manipulador dels directius del PP a RTVE o els gestos en polítiques que són substancials per conformar una nova convivència institucional a l’Estat espanyol.

En un parell de dies es reunirà el Consell Confederal, que traçarà les orientacions per al nou curs per a tot el sindicat i a les quals nosaltres hem de contribuir amb qüestions com la necessitat de col·locar el reforçament dels serveis públics en el primer pla. Es tracta de serveis públics que es presten bé de manera directa o bé en règim de concessió, però que són vitals per a la societat, ja que d’ells depenen drets bàsics com les prestacions socials, les gestions tècniques i administratives que són imprescindibles per a l’existència d’una societat organitzada i atesa, els ordenaments i les aplicacions de normes i drets previstos en les lleis, l’aplicació de justícia, la regulació de condicions laborals, l’engegament d’accions que contribueixin a mitigar els efectes del canvi climàtic, polítiques de transport i mobilitat, la vigilància del compliment legislatiu o la seguretat ciutadana al servei d’una societat plural.

En el nou curs polític exigim recuperar drets en tots els àmbits laborals i ciutadans, derogar les lleis de l’austeritat, la presa de decisions que facin viable superar les fractures que les polítiques conservadores han creat, tant quant a la reformulació de l’Estat en tots els seus conceptes, com quant al paper de la legislació laboral, la revitalització de la negociació col·lectiva o el nou paper que dones i joves han de tenir en la societat espanyola, una societat que requereix compromís i efectuar les reformes necessàries, amb el major consens possible, per a la seva revitalització.

Document de la Resolució del Comitè Federal del 26 de juny del 2018

02/07/2018