Entrevista a Iván Molinos, responsable de joventut de la FSC de CCOO de Catalunya

Foto - Bé Ivan, tu ara ets el nou responsable de Joventut de la FSC de Catalunya. Com vas entrar a CCOO i per què? Quants anys tens? Com et dius?
Em dic Iván Molinos Meire, tinc 28 anys encara que en faig 29 d'aquí a poc, demà, el dia 13 és el meu aniversari, jo vaig néixer al 88 i vaig entrar a CCOO perquè a la Generalitat tinc un company al Departament de Governació que em va venir a buscar. Buscava persones per encapçalar la candidatura de CCOO de personal laboral a l'esmentat Departament. Llavors jo vaig acceptar la proposició. Arran d'un problema personal que vaig tenir amb l'empresa vaig decidir fer el pas d'afiliar-me a CCOO. A més CCOO em va resoldre la situació molt bé, i com que sóc una persona d'esquerres, vaig optar per afiliar-me a CCOO per les idees que el sindicat transmet a la gent treballadora i a la societat en si.

- A més de ser delegat, delegat jove, s'uneix a tu un problema físic, i és que ets invident. Com resols la teva discapacitat amb l'acció sindical, amb la feina, amb la teva responsabilitat?
Bé, jo sóc cec de naixement, vaig néixer prematur i l'oxigen em va cremar la visió, vaig néixer amb 6 mesos. Llavors a partir d'aquí la meva família que vivia en un poblet petit de Galícia, va decidir tranquil·lament anar-nos-en a viure a una ciutat on tindria molta més autonomia que en un poble petit. Gràcies a l'ONCE, que em va proporcionar les ajudes tècniques necessàries, quan estudiava em va ensenyar el sistema braille, les noves tecnologies... fins que em vaig incorporar al món laboral i em van adaptar el lloc de treball. Jo faig servir un lector de pantalla que es diu Jaws, és un programa que s'instal·la en un ordinador normal i corrent. L'ordinador et va dient segons per on et mous, tot el que surt a la pantalla menys les imatges visuals, encara no ha arribat a avançar però bé, tot arribarà perquè empreses com Apple estan treballant molt en tot el que es refereix a accessibilitat per a persones cegues. Aquest lector et llegeix tots els documents. Tu també pots escriure i a la persona vident li facilites molt la tasca perquè ja el rep escrit i no has de forçar, com anys enrere, que la persona que hi veia hagués d'aprendre braille per saber més o menys el que estaves escrivint. Això facilita molt no només la nostra feina sinó també la dels altres.

- ¿Duies temps participant en el sector de la Generalitat?
Portava temps participant com a delegat del sector de la Generalitat. Anava a les concentracions, a les assemblees que el sector anava organitzant... Sobretot vaig entrar en un moment en què el govern de CiU, ara PDC, va començar a aplicar retallades a l'administració pública i vaig entrar en un moment en què el sector estava molt actiu arran de les retallades que el govern estava aplicant: retallada dels salaris, de les pagues extres (seguim sense cobrar dues de les pagues extres) el fons d'ajuda social que teníem, -necessitaves unes ulleres i l'administració pública et donava uns diners per a aquesta qüestió-, també es va veure retallat- També tot el que té a veure amb l'externalització de serveis que presta la Generalitat a la ciutadania, serveis que abans els prestaven funcionaris públics ara ho fan empreses externes. A partir d'aquí vaig anar coneixent el sindicat i un dia vaig rebre un correu d'Acció Jove per assistir a una assemblea, és la pota juvenil de CCOO on s'organitzen tots els joves i arran d'aquesta assemblea de delegats que Acció Jove va organitzar em vaig anar implicant poc a poc fins avui, que van decidir que jo podia ser una persona perfectament capacitada per portar les joventuts de la FSC, seguim lligats i treballant amb Acció Jove conjuntament.

- Quins són els projectes immediats i altres no tan immediats?
Com a immediats, primer intentar en tots els sectors on hi hagi gent jove que es puguin organitzar dins del grup de Joves de la FSC i puguin col·laborar dins les seves possibilitats, no solament en el grup, sinó també que puguin participar també en activitats que Acció Jove de CCOO Catalunya organitzi.
La segona qüestió és presentar un pla de formació, no solament de quadres per a gent jove perquè es puguin incorporar a les estructures federals en un futur no gaire llunyà, sinó també per a delegats i delegades joves, que alguns estaran afiliats i altres no, perquè puguin tenir les eines necessàries per resoldre els problemes que puguin tenir en les empreses on treballen, i fins i tot posar en alguns convenis, exceptuant en l'administració pública, clàusules que d'alguna manera puguin fomentar l'ocupació juvenil a les empreses.

- Quina és la teva opinió sobre l'actuació de la renda d'inserció?
Jo considero que la renda garantida és una bona ajuda a totes aquelles persones que no tenen ingressos i que la crisi els ha castigat i els ha exclòs directament del món laboral, però també considero que les administracions públiques, els governs, haurien de pressionar més a les empreses, sobretot aquelles empreses que tenen grans beneficis perquè contractin les persones i tornin una altra vegada a reincorporar-se al món laboral, posar en els convenis sobretot clàusules elevades evitar l'acomiadament, hi ha empreses com Coca Cola per exemple, on hi ha molts joves i que tenen molts beneficis al llarg de l'any, on les empreses opten per agafar-se a les reformes laborals, tant del PP com recolzats per Convergència, que han fet en aquests últims anys i que provoquen l'acomiadament i l'exclusió laboral i social de molta gent, sobretot majors de 40 anys o 50 que després tenen problemes bastant seriosos per reincorporar-se al món laboral. La renda garantida ajuda per exemple al fet que una persona que l'està cobrant pugui treballar amb un contracte de mitja jornada, es pensa en gent que probablement tingui dificultats per trobar una feina a jornada completa, que pugui tenir un suport per viure tant ella com el seu família que lògicament la crisi econòmica l'ha deixat exclosa totalment.

- ¿I del pla de garantia juvenil que ha estat infradotat econòmicament i que no comporta una gran quantia d'inserció laboral als joves?
Les últimes informacions que jo tinc del pla de garantia juvenil és que no s'està complint adequadament, fins i tot he arribat a sentir que aquests fons europeus que Europa dóna a països com el nostre per fomentar l'ocupació dels joves, la Generalitat i l'Estat espanyol els està tornant, no s'està aprofitant. El SOC estava obrint programes per inserir els joves però l'última novetat que tenia és que aquests programes estaven aturats per aquesta qüestió. Quan a tu et donen uns fons però no els estàs aprofitant Europa, lògicament, te'ls van a reclamar i l'administració està tornant aquests fons i aquests programes per a la inserció juvenil s'estan deixant de fer per aquesta qüestió.

- Quin tipus d'iniciatives aneu a dur a terme per fer que els joves vegin la necessitat de sindicar-, d'afiliar al sindicat i de participar en l'àrea de Joves de la FSC?
El primer que necessitem fer és una campanya d'afiliació per a gent jove, és a dir, una campanya molt específica, amb un llenguatge molt diferent al que habitualment estem acostumats. Per exemple, aquí ens estem dirigint a persones que en molts casos són estudiants, no tenen ocupació o estan buscant la seva primera feina, la seva primera vegada, i si el tenen és una feina molt precari i de vegades tenen una mica de por a sindicalitzar per por a ser acomiadats per l'empresa. Estem treballant amb la Secretaria d'afiliació per buscar elements per a una campanya d'afiliació amb un missatge que sigui diferent, que enganxi a les persones joves perquè es puguin sindicalitzar en el sindicat i que vegin que aquest sindicat és el seu sindicat.

- Actualment els percentatges d'afiliació entre gent jove sense ser baixos no són els òptims, però també és veritat que els joves treballen en unes condicions molt precàries, de vegades fins i tot havent de compartir 02:03 minifeines, minijobs Creus que la forma organitzativa del sindicat ha de ser més flexible per arribar a aquest món laboral tan precaritzat i atomitzat?
Sí, això ens obliga no només a reflexionar sobre la temàtica que és preocupant perquè, com tu has dit, estan obligats a agafar minijobs que de vegades no arriben ni al SMI, això no ajuda al fet que la persona jove pugui fer el que, per exemple els nostres pares han fet que és formar una família, comprar un pis, fer una vida totalment normal. Això fa que els joves en l'actualitat en comptes d'anar-se'n de casa dels pares als vint i escaig o trenta, també perquè estan estudiant fins més tard, marxin als quaranta. El sindicat el que ha de fer no és només reflexionar sinó fins i tot canviar alguns aspectes organitzatius, buscar noves maneres d'organització i de participació de la gent i fer veure a la gent que el sindicat no només és una eina de serveis on tu pots buscar un assessorament jurídic sobre un problema laboral sinó que també vegis que tens darrere una organització que és útil, que compta amb tu a l'hora de prendre decisions com ara hi ha casos en què el sindicat s'ha de resituar, buscant un llenguatge diferent al que habitualment estem habituats a escoltar en els mitjans de comunicació o fins i tot en els discursos que els secretaris generals fan de vegades a l'afiliació oa les assemblees que el puguin renovar i canviar perquè la gent jove pugui enganxar-se. En aquest món precaritzat, sectors precaritzats caldrà buscar fórmules, com el sindicalista de referència o buscar diferents mètodes perquè aquestes persones puguin tenir un espai dins del sindicat i que es puguin organitzar.

- Quan has dit que t'havies afiliat perquè eres una persona d'esquerres i entenies que CCOO llançava un missatge d'esquerres en un sentit ampli, creus que cal reforçar el discurs de donar sentit al sindicat com una organització d'obra social i fomentar el concepte de pertinença de classe?
Sí, jo crec que sí, hem de donar-li una empenta a aquesta qüestió perquè el sindicat no només ha de disputar la concertació social a les meses de negociació dels treballadors, sinó que també ha de fer una tasca important sociopolítica en els drets de la ciutadania, ciutadania que està organitzada, amb plataformes en defensa de la sanitat pública, en moviments d'aturats, en moviments juvenils també, hi ha moltes entitats juvenils on participa gent jove i, lògicament, hem d'estar organitzats amb l'esquerra social si realment volem canviar aquest país. Aquest país mereix un canvi, no mereix un govern com el que tenim en l'actualitat, que es dedica a privatitzar i es dedica a retallar els drets laborals i socials i per a això necessitem donar-li una empenta perquè el sindicat segueixi reivindicant l'espai d'esquerres que li correspon com a organització sociopolítica.

- Moltes gràcies Ivan, és un plaer haver estat amb tu.
A vosaltres.
29/05/2018