El Govern posa en venda el patrimoni cultural

La Generalitat vol crear una empresa pública de gestió

Segons denuncia la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO de Catalunya, el Govern català vol crear una empresa pública per privatitzar la gestió del patrimoni cultural de la Generalitat, que inclou el patrimoni material i immaterial, el moble i immoble, tant en la seva dimensió arqueològica com històrica, artística, científica i tècnica, bibliogràfica, documental i etnològica. També durà a terme actuacions en matèria de protecció, inventari, catalogació i declaració de béns immobles i mobles, i complirà les atribucions relatives a inspecció i règim sancionador.

Aquesta mesura va en direcció contrària al missatge, tan repetit del Govern, de la necessitat d’eliminar, o reduir, aquests tipus d’ens públics, per les especials dificultats de control, especialment econòmic, i per l’opacitat de la seva gestió.

CCOO rebutgen aquesta mesura, ja que significa que la cultura deixarà de ser un bé públic i un pas important per convertir un dret universal d’accés a la cultura i al patrimoni en un servei sota peatges.

Els museus són una part important del nostre patrimoni, que faciliten el coneixement històric de la nostra cultura i vetllen i han de vetllar per la protecció del nostre patrimoni per damunt de colors polítics. L’accés a la cultura de tota la ciutadania passa per mantenir la socialització del patrimoni cultural.

Deixar, en mans empresarials privades, àmbits importants com la recerca, la inversió en patrimoni i la seva gestió i inspecció posa en perill la conservació, l’ampliació i la socialització del patrimoni cultural d’un poble.

Un bon model de gestió pública és més eficient que el privat, que sempre cercarà el lucre, i garanteix l’accés de tots els ciutadans a la cultura.

La creació de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural precaritza les condicions laborals dels actuals treballadors i treballadores del Departament de Cultura, ja siguin personal funcionari o laboral i els deixen en incertesa de futur.

Finalment, volem manifestar la sagnant contradicció que suposa fer expedients de regulació d’ocupació, acomiadant, o preveient acomiadar, centenars de treballadors i treballadores a determinades empreses públiques, amb l’argument que s’ha d’aprimar l’Administració, mentre en creen de noves, com aquesta Agència, amb una important i costosa estructura i direcció, que realment no significarà cap estalvi, i que se situen en les polítiques de privatització de serveis públics com a forma de desmantellar els serveis públics de tot tipus.

Barcelona, 13 de febrer de 2013