CCOO de Catalunya celebra un acte d’homenatge a Francesc Ferrer i Guàrdia

L’acte es va emmarcar en el conjunt d’activitats celebrades arreu de Catalunya amb motiu del centenari de l’afusellament del lliurepensador

“El llegat de Ferrer i Guàrdia i la seva vigència” va ser conduït per Montse Ros, secretària general de la Federació d’Ensenyament de CCOO de Catalunya, que va expressar la seva decepció sobre el que ha significat la Llei d’educació de Catalunya (LEC) en relació a l’esforç que va suposar el Pacte Nacional per a l’Educació.

Seguidament, Dolors Vallejo, també de la Federació d’Ensenyament, va presentar la proposta didàctica (en format webquesta): Francesc Ferrer i Guàrdia. Un lliurepensador en temps convulsos, que van elaborar la Secretaria de Formació Sindical i Cultura i la Federació d’Ensenyament i que podeu consultar al web de Cultura, www.ccoo.cat/cultura. La proposta didàctica, adreçada a estudiants de 2n cicle d’ESO, batxillerat i a la formació de persones adultes, proposa un conjunt de tasques d’investigació sobre el context històric i social d’inicis del segle XX i els fets que es van produir durant la Setmana Tràgica a Barcelona.

La intervenció de Vicenç Molina, de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, va mostrar una visió no dogmàtica sobre la figura del lliurepensador. Va situar l’impulsor de l’Escola Moderna en el context de l’època i va assenyalar les contradiccions de les seves pròpies idees, com és el cas de l’ús del català com a identitat nacional o el model d’una educació progressista i innovadora que quedava restringit en l’àmbit de l’educació privada.

Després de la seva intervenció, Vicenç Molina, com a representant de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, va rebre, de mans de Carles Vallejo, de l’àmbit de Cultura de CCOO del Barcelonès, un document sonor sobre Ferrer i Guàrdia, que consta d’una cançó de protesta que havien cantat els obrers de Torí amb motiu de l’execució del lliurepensador. Aquesta cançó fou recopilada anys després juntament amb un conjunt de documents sonors vinculats amb els moviments defensors de les llibertats dels pobles.

Finalment, Joan Carles Gallego, secretari general de CCOO de Catalunya, va tancar l’acte amb una intervenció que feia un paral•lelisme entre les idees de Ferrer i Guàrdia i les societats contemporànies, com és el cas del poder de l’Església confrontat al laïcisme com a dret individual de viure sense dogmes, la criminalització de conductes per part de determinades ideologies polítiques, el compromís de lluita per les idees i una clara aposta per a la formació al llarg de la vida, com a eina fonamental de llibertat. Podeu consultar la intervenció completa fent clic aquí.

Podeu consultar la presentació gràfica de l’acte i l’article de Vicenç Molina, Ferrer i Guàrdia: llibertat i emancipació social (en el centenari d’un màrtir del lliure pensament).

Acte Francesc Ferrer i Guàrdia