Suspesa la presentació del llibre ‘La gran evasión española’, d’Alejandro Torrús

L’acte de presentació del llibre ‘La gran evasión española’, d’Alejandro Torrús, que havia de fer-se el proper 26 de maig, 19 hores
ha estat suspès

La Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya, en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Expresos Polítics del Franquisme organitzen la presentació del llibre d’Alejandro Torrús ‘La gran evasión española. La desconocida historia de una de las mayores fugas carcelarias de Europa’, amb la presència de l’autor. L’acte estarà presentat per Maria Corrales, amb la col·laboració de Tània Balló, directora de cinema, i Carles Valejo, president de l’Associació Catalana d’Expresos Polítics del Franquisme.

Alexandro Torrús ens relata, amb rigor històric i un pols narratiu trepidant, un dels esdeveniments més desconeguts i fascinants de la guerra civil espanyola.

El maig de 1938, al voltant de 2.500 homes s’amuntegaven a les brigades del penal del fort de Sant Cristòfol (Navarra). Entre els reclusos hi havia presos polítics i presoners de guerra que vivien en condicions infrahumanes i sota permanent amenaça de tortura o execució.

El diumenge 22 de maig d’aquell any, el calendari marcava la festa de santa Rita, patrona dels impossibles, quan 795 van aconseguir escapar-se de la històrica fortalesa. Aquesta gran evasió republicana no va ser una fugida improvisada i va provocar un enorme impacte a les autoritats franquistes.

Davant la idea que, en plena Guerra Civil, «un grapat de presos desnodrits i apallissats» prengués una de les presons més segures de l’Espanya franquista, els seus responsables van ordenar una ferotge cacera dels fugats en què van participar soldats, guàrdies civils, carlins, falangistes i civils. Només tres dels fugits van aconseguir arribar a França. 206 van ser assassinats, altres catorze van ser executats posteriorment i els altres van ser reingresados ​​en el propi fort de San Cristóbal, on 46 presos més moririen en els anys següents. Tots van ser herois d’una fugida històrica i sense precedents que va quedar silenciada.