Andalucía y Catalunya: Dictadura y emigración

CCOO de Catalunya
Espai Assemblea Via Laietana, 16
Barcelona

Amb motiu del Dia Internacional del Migrant, la Fundació Cipriano García i el Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers de CCOO de Catalunya presenten el llibre ‘Andalucía y Catalunya: Dictadura y emigración’, d’Angelina Puig i Valls i Teresa M. Ortega López

Amb la participació de la historiadora i coautora Angelina Puig, de l’historiador de la UAB Martí Marín i del responsable del CITE Carles Bertran. Presenta Marc Andreu, director de la Fundació Cipriano García.

Una de les virtuts de la Història és posar les coses al seu lloc, per això és imprescindible encara que el seu coneixement pugui causar incomoditat. La qüestió agrària de la Guerra Civil va fer d’Andalusia la “partera” del Franquisme. Una dictadura que va sembrar en la mateixa mesura terror, por, intolerància i intransigència alhora que pobresa, gana, atur i emigració. Aquest llibre presenta l’emigració granadina a Sabadell a la segona meitat del segle XX i s’inscriu als estudis sobre el pas de la gent del camp a la ciutat amb la industrialització. I, en aquest cas, com a principal aportació, desvetlla que les causes de la immigració no van ser sempre, ni exclusivament, econòmiques. S’hi sosté que els homes i les dones que van arribar d’altres pobles d’Espanya, principalment d’Andalusia, juntament amb la població nascuda a Catalunya (de vegades provinent d’immigracions anteriors), es van convertir en part consubstancial de la construcció d’una societat democràtica.