Exposicions

Per CCOO de Catalunya, una de las finalitats més rellevants de la promoció d’activitats culturals és la transmissió de valors que ens són propis, com ara la solidaritat, la convivència, la democràcia…, amb l’objectiu de consolidar una societat més justa i solidària.

En aquest sentit, l’Àmbit de Cultura de CCOO de Catalunya promou exposicions que tracten diversos aspectes vinculats a les cultures del treball, com la immigració, l’explotació laboral infantil, les condicions laborals arreu del món, la discriminació de gènere, la memòria col·lectiva, la cultura sindical, etc.

L’objectiu general de l’àmbit de Cultura és reforçar la presència de CCOO de Catalunya com un agent social, amb capacitat d’incidència i reflexió en relació amb la promoció cultural del país, contribuint així a la construcció d’una societat més justa, cohesionada i solidària.

Aquestes exposicions, de petit format, es plantegen amb diversos suports (plafons, dvd, rollups, recursos didàctics, etc.) que permeten l’accés a un gran nombre de persones amb motivacions i interessos diversos i que poden ser una eina útil per a la reflexió i el debat d’aquests temes.

Podeu descarregar-vos el catàleg d’exposicions de la Fundació Cipriano Garcia en format PDF

Si voleu més informació per a l’organització de col·loquis, jornades, setmanes culturals, visites comentades, etc., podeu adreçar-vos a:

Àmbit de Cultura de CCOO de Catalunya
Via Laietana, 16, 5a planta

La catàstrofe de les guerres

Guerra, víctimes de l’exili… refugiats

La tragèdia que van patir els milers de persones que van haver de creuar les fronteres entre Espanya i França al 1939 i la seva coincidència amb el que està passant actualment amb els milers de persones que fugen de Síria, destrossada per la guerra.

Les guerres i les dictadures expulsen gent de les seves cases, de les seves terres, del seu país. El 1939 centenars de milers de persones van creuar les fronteres entre Espanya i França fugint del galop de la mort que acompanyava la victòria de la subversió franquista contra la legítima República. Els esperaven els camps de concentració, el rebuig i l’amenaça del nazisme, però també l’aixopluc de la solidaritat.

Exposicions Guerres

Actualment hi ha enregistrat més de 36 conflictes armats arreu del món (Líbia, Nigèria, Somàlia, Sudan del Sud, Afganistan, Pakistan, Ucraïna, Iraq, Israel-Palestina, Síria…). i per primera vegada des de la Segona Guerra Mundial se supera la xifra global de 60 milions de persones que s’han vist obligades a abandonar els seus països. Se’n van per salvar la vida.

L’exposició s’acompanya d’un vídeo sobre què s’entén per persones refugiades, fent un repàs històric de conflictes contemporanis que han provocat desastres humanitaris, i posant en valor la solidaritat activa d’experiències socials, com la Maternitat d’Elna.

Característiques tècniques de l’exposició: format: 6 rollups, programa de mà, vídeo pedagògic

La Maternitat d’Elna

Les males condicions de vida dels camps de refugiats republicans, insuportables, amorals per les dones embarassades, el seu rescat per Elisabeth Eidenbenz va ser una llum d’esperança i de vides salvades. La maternitat d’Elna van esdevenir un espai de dones i de solidaritat.

El fil conductor d’aquesta exposició, és l’empoderament de les dones en conquerir i mantenir un espai de vida i de confort enmig de la desolació, i com aquestes complicitats van fer possible un espai com Elna. No es l’esforç d’una sola persona, és l’esforç de tot un col·lectiu, és la suma de moltes voluntats, de molta solidaritat que va travessar fronteres, físiques, administratives i ideològiques.

Un espai, un projecte, que ha de perdurar en la memòria col·lectiva dels pobles, i perquè fets com aquests no es tornin a repetir, encara que malauradament els conflictes bèl·lics arreu del món any enrere any destrueixen societats, provoquen èxodes massius, i provoca la mort de milers i milers de persones, majoritàriament dones, criatures i persones grans.

Característiques tècniques de l’exposició: format: 8 rollups, programa de mà, PowerPoint didàctic

Exposicions La Maternitat Delna

CCOOMICS “Passeu, mireu i gaudiu” (2017)

Presentació de les obres dels alumnes de les escoles d’art La Llotja (Barcelona) i Pau Gargallo (Badalona).

Són imatges vives que des de les vinyetes ens narren històries que cadascú i cadascuna de nosaltres llegirà de manera única i diferent. Però elles són també producte d’una historia, d’un relat que neix i es desenvolupa al voltant de la passió per narrar mitjançant la imatge dibuixada, que neix i es desenvolupa sobre l’eix de l’aprenentatge.

Podeu considerar les vinyetes que de seguida os trobareu com a finestres que us mostren un diàleg, una acció, un rostre, un paisatge particular, però si les contempleu totes en el seu conjunt veureu quelcom més molt important, veureu el producte d’un aprenentatge, d’un ensenyament previ i d’un treball, d’unes pràctiques. Podreu intuir la recerca d’una idea, la seva formulació i depuració, la solidificació bassada en la documentació, la definició de personatges, de situacions, la seva conversió en missatge, en narració, la seva primera concreció sobre el paper i moltes vegades desprès sobre l’ordinador. Podreu endevinar els esbossos i la seva evolució, no sempre fàcil, cap a formes definides, el treball d’alambí per a destil·lar els diàlegs, la lluita per controlar els mecanismes del relat, per depurar l’accessori i innecessari, per ressaltar l’important, per aconseguir que la ficció ens sigui versemblant, podreu gaudir del produït en fi d’una metamorfosi apassionant.

Exposicions Ccoomics

Característiques tècniques de l’exposició:

• 1 panell de entrada a l’exposició, de 130 x 180 cm.
  • 16 panells de 70 x 50 cm, amb una vinyeta cadascuna d’un autor diferent.
  • 1 panell de 70 x 50 cm, amb una breu presentació per a l’observador.
  • 3 panells de 70 x 50 cm, amb la presentació dels autors i autores de les vinyetes.

CCOOMICS “Vinyetes joves” (2018)

La tasca de realitzar un còmic, es molt personal, no hi han gaires intermediacions entre l’autor i la seva obra, que no siguin els elements materials per a realitzar-la. En el cas de les historietes d’aquest CCOOMICS18 no hi ha cap, les i els alumnes son les i els responsables totals d’aquestes narracions gràfiques, que son producte de les seves pràctiques. I malgrat això son fruit també d’una alquímia que impregna el treball individual de sentit col·lectiu i que es produeix a laboratori de les reunions conjuntes dels diferents grups: La Llotja, Massana, Pau Gargallo- Art la Industrial i Serra i Abella.

El grafisme de influència del “manga” es veí d’altres estètiques com la superheroica, la dels nostres tebeos de sempre o la més propera a la il·lustració. De la mateixa manera la temàtica es passeja per un ampli ventall que va des de la memòria, també personal i col·lectiva, fins la projecció distòpica, des de l’experiència personal, o propera, sobre la definició de la identitat fins a la parodia de comportaments masclistes, des de les reivindicacions animalistes al testimonia social. De manera que les seves vinyetes son com una mena de miralls en els que es reflecteixen preocupacions, il·lusions, incerteses, reafirmacions… i també capacitat de construir el pressent, com a mínim de construir aquests grans ccoomics que heu de passar a llegir ja.

Exposicions Ccoomics 2018

Característiques tècniques de l’exposició:

• 1 rollup, 80 x 180 cm.
  • 34 panells de 70 x 50 cm, amb una vinyeta d’un autor diferent.
  • 1 panell de 70 x 50 cm, amb una breu presentació per a l’observador.
  • 1 panell de 70 x 50 cm, amb els crèdits dels col·laboradors.

Petrograd 1917 Barcelona

1917 va ser un any clau per a la història contemporània.

Petrograd, el 1917, és la ciutat i el temps de la revolució, on els obrers assalten i prenen el poder polític, econòmic i cultural.

Barcelona el 1917 viu temps convulsos com la resta d’Europa, està en vaga i amb revoltes organitzades per la classe treballadora.

L’exposició analitza els diferents escenaris d’aquell convuls any, des de Barcelona fins a Petrograd, però mostrant també l’estat del món. 1917 va ser un any d’implosió, de contacte entre les dos grans manifestacions contemporànies: la Gran Guerra i la Revolució Russa. També s’analitza el paper de Barcelona durant aquest període, amb el plantejament de “reforma o revolució”, amb la vaga general d’agost de 1917 com a protagonista, però també el seu paper com a avantguarda cultural.

Característiques tècniques de la exposició: format 10 rollups

Exposicions Petrograd

Passat i present de la llibertat sindical i els drets humans

L’aprovació de la Llei 19/1977 de llibertat sindical va representar la legalització de les organitzacions sindicals, en un període que va representar el trànsit d’un règim dictatorial a un sistema democràtic i que es va consagrar la Constitució de 1978 com un dret fonamental i que avui, amb les polítiques neoliberals s’intenta limitar.

La llibertat sindical és un dret civil fonamental, que es tradueix en la protecció del dret de sindicació. Ambdós estan vinculats amb els drets humans, a través del Conveni 87 de l’Organització Internacional del Treball (OIT), aprovat el 9 de juliol del 1948, i del Conveni 98, sobre l’aplicació del dret de sindicació i negociació col•lectiva, adoptat l’1 de juliol del 1949.

Exposicions Llibertat Sindical

Característiques tècniques de la exposició: format: 4 rollups i 2 vitrines de cartró
Amb el suport del Memorial Democràtic.

Recordant Cipriano García

Els valors de la dignitat obrera

Recull la trajectòria vital de Cipriano García lligada als valors de compromís per la millora de les condicions de vida i de treball de la classe treballadora.

La responsabilitat, la solidaritat, el compromís, la militància, la lluita i la unitat constitueixen el conjunt de valors de la dignitat obrera que va representar el dirigent sindical i polític Cipriano García Sánchez.

Les seves arrels socials i polítiques el van dur a comprometre’s amb les lluites per la llibertat durant la llarga dictadura franquista i per la conquesta i consolidació de la democràcia al nostre país.

Exposicions Cipriano Garcia

Característiques tècniques de la exposició: format 8 rollups
Amb el suport de l’Ajuntament de Castelldefels.

El Congrés de Cultura Catalana

El paper de la classe treballadora en la lluita per les llibertats nacionals

El 21 de desembre del 1975 es va fer la presentació dels treballs preparatoris del Congrés de Cultura Catalana al Parc de les Aigües de Cornellà de Llobregat. La presència dels treballadors de Laforsa, que estaven en vaga, van fer de la presentació del Congrés de Cultura Catalana una festa obrera i popular.

En un context en el qual tenia lloc el conflicte obrer a l’empresa Laforsa, en la vaga que va esdevenir, el 21 de desembre del 1975 i que va ser la de més durada durant la dictadura franquista, es va fer la presentació dels treballs preparatoris del Congrés de Cultura Catalana, al Parc de les Aigües de Cornellà de Llobregat.

El Congrés de Cultura Catalana va ser una mobilització popular que, entre el 1975 i el 1977, tenia com a objectiu normalitzar la defensa dels drets lingüístics i de la cultura catalana com a cultura pròpia.

Exposicio Cultura Catalana

Característiques tècniques de l’exposició: format: 4 rollups i 2 vitrines de cartró, PowerPoint
Amb el suport del Memorial Democràtic.

Espai Assemblea. Exposició permanent d’història del moviment obrer i de Comissions Obreres

Tot lligant passat, present i futur, l’Espai Assemblea acull l’exposició permanent “CCOO: 50 anys d’història de Catalunya 1964-2014” i, alhora, l’Speaker’s Corner, un espai de debat obert per a la transformació social per al conjunt de la societat.

Aquesta exposició permanent mostra la història del moviment obrer, naixement i desenvolupament de les Comissions Obreres de Catalunya, amb explicacions per mitjà de diversos procediments pedagògics, de les condiciones polítiques, socials i econòmiques que s’han viscut. Es tracta de la versió reduïda de l’exposició que va formar part del projecte de celebració del 50è aniversari de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya.

L’exposició ofereix un relat obert al llarg de 50 anys, a través dels testimonis i les experiències viscudes pels treballadors i treballadores. El fil conductor és la mateixa evolució del món del treball català i del protagonisme del sindicalisme de CCOO en les lluites pels drets socials, laborals i de ciutadania assolits.

Exposicions Espai Assemblea

Maquiles

L’exposició mostra, a través de la fotografia, les condicions de treball de les dones i els homes que treballen en les maquiles. Les fotografies evidencien una realitat comuna a les indústries maquiladores amb independència del país on estan instal·lades. L’impacte sobre els països on s’instal·len, els beneficis de què gaudeixen els empresaris, així com també les condicions laborals de les seves treballadores i treballadors evidencien que aconseguir una feina digna en aquests àmbits és un repte sindical del segle XXI.

Exposicio Maquiles

Característiques tècniques de l’exposició: 30 marcs de 70 X 50 cm, programa de mà i recursos didàctics. Fotografies d’Antonio Rosa
Amb la col·laboració de l’OIT-IPEC.

No és un joc

L’exposició fotogràfica “No és un joc” fa un recorregut per deu sectors en què treballen els nens i les nenes de Llatinoamèrica: treball al camp, a la canya de sucre, a les ciutats, als mercats, als abocadors, a les coeteries, als manglars, al piedrín (graveta), a les bòbiles i a la mineria.

Les causes d’aquest fenomen són diverses (la pobresa, la falta d’accés a l’educació, la manca d’una feina digna per a les persones adultes amb poc recursos, etc.), però també ho són les conseqüències que afecten tant la salut dels nens i nenes com l’economia i la societat.

Exposicio No Es Un Joc

Característiques tècniques de l’exposició: 24 marcs de 71 x 50 cm, 25 de 40 x 50 cm i DVD amb imatges, programa de mà i recursos didàctics.
Amb la col·laboració de l’OIT-IPEC.