Comença la vaga indefinida de la neteja viària de Vilanova i la Geltrú, convocada pel comitè d’empresa de Valoriza

L’ajuntament manté pràctiques contràries al dret de les persones treballadores

Avui s’ha iniciat una vaga indefinida a l’empresa Valoriza, encarregada fins ara del servei de neteja viària al municipi de Vilanova i la Geltrú.

Aquesta acció correspon a una nova resposta de la plantilla davant un fort atac als drets dels treballadors i de les treballadores que desenvolupaven aquest servei públic. El problema té la seva arrel en la desastrosa gestió de la integració de la neteja a la Companyia d’Aigües que ha realitzat el govern municipal de la ciutat. Les conseqüències més dures són l’acomiadament de 16 operaris/àries i una congelació salarial, de facto, pels propers 8 anys.

Des de l’ajuntament no s’està respectant els acords en matèria de subrogació de treballadors/es. S’ha arribat a tal punt desgavell que les setze persones sense feina resten ara en una mena de llimb jurídic que les dificulta exercir drets laborals o, fins i tot, cercar noves ocupacions.

El comitè d’empresa de Valoriza, format per 4 sindicats i amb majoria de CCOO, ha convocat vaga indefinida una vegada no ha hagut resposta a les mobilitzacions que la plantilla ha realitzat durant aquest any. El comitè també ha impulsat dos intents de mediació al Departament d’Empresa i Treball, on l’ajuntament no ha mostrat voluntat de reconduir el conflicte.

D’altra banda, els responsables del consistori vilanoví han tornar a mostrar aquest matí unes pràctiques poc democràtiques i, fins i tot, caciquils, gens pròpies dels nostres temps. La regidora de l’equip de govern s’ha personat a les instal·lacions del servei de neteja amb una actitud clarament coaccionadora per evitar el seguiment de la vaga. Alhora, l’ajuntament ha enviat un fort dispositiu de la Guàrdia Urbana amb una intenció evidentment poc tranquil·litzadora per a les persones que donen suport a la vaga.

Els processos de reversió de serveis públics poden aportar millores, per a la ciutadania, per a les administracions responsables i per a les persones que hi treballen. Però han de partir de l’estudi de la seva viabilitat jurídica i econòmica, de la negociació amb la representació legal de les plantilles afectades i del respecte als convenis col·lectius i els marcs legals de referència