CCOO valora positivament els nou servei de bus de Can Ruti, però considera que cal la implicació de més administracions i empreses en la millora de la mobilitat

L’AMB millora les freqüències de pas de diverses línies de bus a Badalona

CCOO celebra l’anunci fet al darrer Consell de la Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en relació amb la posada en funcionament de dos nous formats de servei d’autobús, AMB Exprés i AMB Metrobús, que poden significar una millorar de la qualitat del transport públic metropolità.

De manera concreta, destaquen que la nova línia M28 (tipus AMB Metrobús) connectarà l’entorn de l’Hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti) de Badalona amb Barcelona a partir de la propera primavera, amb freqüències que, segons s’ha informat, no superaran el deu minuts. L’AMB també ha informat que altres tres línies incorporaran aquest nou model de funcionament,  i s’arribarà en un dels casos a situar busos cada cinc minuts.

Es tracta d’una bona notícia per als milers de persones treballadores i usuàries que es desplacen cada dia a Can Ruti, però que no dona resposta al persistent dèficit de transport públic i de seguretat en els accessos a aquesta zona. La posada en marxa de l’AMB Metrobús és destacable, però cal recordar que l’àrea d’influència de Can Ruti supera l’àmbit d’actuació d’aquesta administració metropolitana, ja que arriba a altres municipis que no en formen part, i que no han experimentat cap millora durant els darrers anys.

Des de CCOO de Catalunya hem reclamat repetidament l’adequació del pla de mobilitat de l’any 2010, avui obsolet i sense cap àmbit de seguiment. Aquesta eina és un bon instrument per afrontar de manera integral les profundes deficiències que presenta l’accés a aquesta àrea d’activitat creixent, tant en serveis com econòmicament i industrial.

És urgent l’adequació de les vies d’accés, avui insuficients, perilloses i sobrecarregades i pensar, d’una vegada, en els carrils bici (inexistents, tot i que hi ha qui hi va amb bicicleta) o en les voreres (en molts trams, impracticables). És necessària la planificació dels accessos dels propis autobusos, de les ambulàncies i del vehicle privat. També cal iniciar els estudis per l’arribada d’un mitjà de transport d’alta capacitat, com un possible tramvia lleuger que podria donar servei a bona part de Badalona amb costos molt més reduïts que d’altres.

Cal recordar que l’any 2016, justament quan CCOO vam organitzar accions de reivindicació de la millora dels accessos a l’Hospital Germans Trias i Pujol, l’Ajuntament de Badalona va anunciar la inversió d’un milió i mig d’euros en millores dels vials d’aquesta zona. A hores d’ara, no hi ha informació sobre l’estat d’execució d’aquestes obres.

La reformulació del pla de mobilitat i la creació d’una taula de la mobilitat permetrien la participació de la totalitat de les institucions públiques, organitzacions ciutadanes, sindicats, usuaris, empreses i operadors en la tasca de donar solucions, i planificar el futur d’un territori amb grans expectatives de creixement, però particularment maltractat en termes d’accessos, de mobilitat, de sostenibilitat ambiental i de planificació urbanística.

Des de CCOO demanem novament la convocatòria urgent de la Taula de Mobilitat de Can Ruti, com a via de compromís global i solució definitiva dels greus dèficits de la zona, que, malgrat millores puntuals, seguiran existint si no hi ha capacitat de disposar definitivament d’un pla global que tracti integralment la totalitat del territori.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de febrer de 2018