CCOO de Catalunya reivindica un impuls decidit de la L9 Sud del metro de Barcelona per als usos laborals i l’obertura integral de les estacions de la L10

Millora l’accés a importants centres de treball, però sense arribar als objectius marcats

El proper diumenge farà un any de l’entrada en funcionament del tram sud de la línea 9 del metro de Barcelona. D’aquesta manera l’aeroport de Barcelona – El Prat restava connectat amb l’Àrea Metropolitana amb un servei de transport públic d’alta capacitat i bona freqüència. Tot i que es tracta d’un projecte incomplet, car i tardà, ha estat una de les ampliacions més grans del ferrocarril metropolità (20 kilòmetres).

Per a CCOO de Catalunya, la L9 Sud ha permès accedir de manera més sostenible i segura a importants punts d’activitat, com la zona universitària, els polígons industrials (Pedrosa, Zona Franca i altres del Prat de Llobregat) o l’aeroport i el seu voltant, on tenen els seus llocs de treball milers de persones.

Des del nostre sindicat hem considerat públicament que la L9 Sud permet avançar cap un model de mobilitat més sostenible a l’entorn metropolità de Barcelona. Aquesta connexió entre el Barcelonès i el Baix Llobregat ha de millorar la qualitat de vida d’una part important dels ciutadans de Catalunya. Però també pot reduir els riscos laborals i les despeses de molts treballadors i treballadores, així com incrementar la competitivitat de moltes empreses i administracions.

Un exemple d’aquesta nova dinàmica, el trobem en les terminals de l’aeroport, on arriben de mitjana 5.000 persones en metro diàriament. Una bona part són persones que hi tenen el seu lloc de treball, pel que CCOO i UGT vam acordar en el seu dia que no se’ls apliqués el recàrrec existent a la zona.

El nombre de viatgers que transporta (les 15 estacions registren en conjunt uns 30.000 per dia) resta allunyat dels objectius inicials (60.000). A mode d’exemple, la parada de Mercabarna, amb uns 7.000 treballadors i treballadores, tan sols té 1.400 entrades per dia. Cal considerar que aquestes dades estan millorant de manera lenta però constant, una vegada els usuaris i usuàries assimilen el nou servei. També es pot calcular en uns 20.000 els viatges que realitzen  transbordament, i que no costen com entrades o sortides de la L9.

Des de CCOO valorem que la L9 Sud té un potencial de servei a la societat en general, i als treballadors i treballadores en particular, molt més important que el que ha aportat durant el seu primer any de funcionament, sobretot si el relacionem als elevats costos econòmics que ha tingut la seva construcció i que té la seva explotació.

Per aquest motiu, reivindiquem mesures per incrementar el nombre de persones usuàries d’aquest tram de la xarxa de metro, el que reduiria el dèficit de la seva gestió, que ha de ser compensat amb els pressupostos de diferents administracions responsables de la mobilitat.

En aquest sentit, CCOO de Catalunya defensa les següents propostes, bàsicament de gestió i sense la necessitat d’aportar grans recursos addicionals:

– Desenvolupament d’una campanya informativa específica per a les plantilles d’empreses i administracions de l’àmbit territorial de la L9 Sud.

– Realització d’acords i convenis entre representants de les empreses, dels treballadors i treballadoress i de les administracions públiques per impulsar el transport públic (implantació del tiquet transport, bonificació de títols, realització de proves-pilot, etc.).

– Optimitzar el servei de metro de la L9 Sud: adaptació de freqüències i horaris a les necessitats dels centres de treball, estudi sobre la viabilitat de l’obertura de l’estació de la terminal de càrrega de l’aeroport; permetre el transport continuat de bicicletes als vagons i ubicar aparcaments dins les estacions (la L9 té espais adaptats per això, i no hi ha problemes de saturació), reproduint l’experiència de Ferrocarrils de la Generalitat); millora de la seguretat i la informació a l’entorn de les estacions per als desplaçaments a peu o amb bici.

– Reconfiguració dels horaris de rodalies de la R2 Sud, per permetre que l’estació del Prat esdevingui un veritable intercanviador amb la L9 (ara la comunicació amb Sant Vicenç de Calders obliga gairebé sempre a passar per Sants Estació).

– Reordenació de la xarxa actual d’autobús, que permeti la connexió eficient entre les parades del metro i les empreses dels polígons industrials.

El projecte original de la L9 incorporava un traçat que, finalment, s’ha definit com a L10. Es tracta del ramal de 6 kilòmetres amb origen al barri de Gornal (l’Hospitalet de Llobregat), passant pel nucli urbà de la Zona Franca (barris de la Marina) i arribant al límit amb el Polígon Pratenc. De fet, es tracta d’una obra ja executada, i totalment operativa. Diàriament els trens que donen servei a la L9 Sud el fan servir per arribar fins a les seves cotxeres del polígon de la Zona Franca, però les seves estacions no estan obertes al públic.

Recentment s’ha anunciat un acord entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona per posar en funcionament dues estacions de la L10 Sud, Foc i Foneria, l’any 2018. Si bé es tracta d’un avenç per a molts veïns i veïnes de Barcelona, des de CCOO considerem que caldria estudiar l’obertura de la resta de parades. Algunes es troben en un avançat procés constructiu (com les del carrer A, amb una gran activitat productiva), i d’altres donarien servei a zones densament poblades, el que justifica plenament les mobilitzacions veïnals que s’estan generant darrerament.