Vaga parcial al Servei de Teleassistència Municipal de l’Ajuntament de Barcelona

Convocada els dies 13, 16 i 19 de desembre per les males condicions laborals que suporten els treballadors i treballadores

Els delegats/des de CCOO del Servei de Teleassistència Municipal de l’Ajuntament de Barcelona convoquen vagues parcials per als dies 13, 16 i 19 de desembre en protesta per les condicions laborals i econòmiques que pateix el personal. En cas que la Direcció de l’empresa continuï amb la negativa, a partir de gener es convocarà vaga indefinida que així han decidit en un referèndum els treballadors/es.

La vaga es farà el dimarts 13 de desembre de 9.00 h a 11.00 h, el divendres 16 de desembre de 15.00 h a 17.00 h, i el dilluns 19 de desembre de 9.00 h a 11.00 h.

Els treballadors i treballadores del Servei de Teleassistència Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, gestionada per l’actual empresa licitant UTE Televida Tunstall, és uns dels serveis més ben valorats a l’Ajuntament de Barcelona pel gran treball i professionalitat que realitza tot el personal. Però algú s’ha preguntat en quines condicions laborals i econòmiques treballa aquest personal?:

– Condicions laborals amb unes extenses jornades de 1.792 hores anuals, el que provoca una sobrecàrrega de treball, la pressió amb la qual es treballa o la inexistència de la conciliació de la vida familiar, personal i laboral, i així s’ha demostrat en un estudi psicosocial realitzat al centre de treball.

– Personal que acudeix als domicilis a realitzar emergències/problemes socials en situacions de risc, acudint sols i no acompanyats, com s’ha sol·licitat en reunions pel perill que comporta. El personal en diverses ocasions ha arribat a patir agressions verbals i no ha arribat a més perquè han pogut demanar ajuda o fugir del domicili.

– El personal d’intervenció domiciliària és un departament majoritàriament femení, que ha arribat a patir malalties a causa d’estar vuit hores diàries al carrer i amb els salaris que hi ha en l’actualitat no es podem permetre tots els dies el temps de parar a fer un cafè o anar al lavabo, posat que suposaria una despesa addicional de 33 euros mensuals; per esmenar aquesta situació es va presentar proposta a la Direcció de l’empresa, que va ser rebutjada.

– Al magatzem del departament tècnic no disposen d’espai suficient ni mobiliari per realitzar les seves funcions.

– Hi ha casos de lipoatròfia semicircular: és un problema de salut laboral i malgrat la intervenció de l’empresa, el problema persisteix, a causa de que les mesures preses han estat insuficients. El personal amb diagnòstic positiu en el seu moment ha empitjorat i ara hi ha un nou brot de 4 persones més amb diagnòstic positiu. A causa d’aquesta malaltia laboral, hi ha treballadors/es que no han pogut gaudir de l’estiu per vergonya a les marques que tenen en el seu cos, al que se sumen els greus problemes psicològics que els està ocasionant, sense ser menys important el cansament físic o resequedat a la vista i la pell.

– A part de la negativa constant de l’empresa de negociar millores per a tota la plantilla, emparant-se unes vegades en una suposada impossibilitat jurídica i unes altres en suposicions (fonamentalment el preu que l’Ajuntament posaria al servei), l’empresa s’ha negat a retirar dels contractes clàusules abusives que afecten a part dels empleats. Aquestes clàusules fan referència a temes tan greus com l’obligació de posar els mitjans materials necessaris per a la realització del treball (vehicle propi en els departaments tècnic i de coordinació) o el continu incompliment de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, en no facilitar els mitjans ergonòmics necessaris perquè el personal pugui exercir el seu treball sense que quedi afectada negativament la seva salut, o per la falta d’espai i de mobiliari adequat i les condicions higièniques del magatzem que serveix de base a l’equip tècnic, entre altres coses.

Per tot això, els delegats de CCOO demanen a la Direcció que segui a negociar amb el Comitè d’empresa millores a les condicions laborals i econòmiques urgents per al personal del projecte amb l’Ajuntament de Barcelona amb la finalitat de pal·liar aquesta situació. I sol·liciten a l’Ajuntament de Barcelona que faci els màxims esforços per municipalitzar als treballadors/es de tota la plantilla i d’aquesta manera les empreses que gestionen el servei no s’omplin les butxaques a costa d’esclavitzar al personal.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 13 de desembre de 2016