CCOO reclama més inversions a Rodalies Renfe

Caos a la mobilitat a Barcelona

El caos que està vivint avui, un dia més, el servei de Rodalies de Renfe a Barcelona és una expressió de les patologies que CCOO, entre altres organitzacions, ha estat denunciant des de fa anys, sense que sigui perceptible cap avenç substancial cap a la solució.

Aquesta vegada ha estat un incendi de deixalles acumulades a un túnel obsolet de la vella estació d’Arc de Triomf. Però ha afectat -i a hores d’ara encara afecta- cinc línies de Rodalies, més de set estacions, la xarxa de metro i el seu impacte s’estén a pràcticament tota l’Àrea metropolitana.

La incapacitat d’aïllar el problema i reduir els entorns geogràfics de l’afectació d’un incident com aquest reflecteix les insuficiències que pateix encara la nostra xarxa de mobilitat pública metropolitana.

Probablement les causes es poden buscar en la manca de manteniment, la insuficiència dels serveis de neteja i vigilància, en general una certa desídia per assegurar la qualitat de les instal·lacions i del mateix servei de Rodalies.

Com sovint des de CCOO hem expressat, les greus deficiències del servei són causades fonamentalment per la manca d’inversions en la xarxa de Rodalies. Un servei de qualitat esdevé imprescindible per assegurar l’eficiència econòmica i la qualitat de vida del conjunt de l’Àrea metropolitana. I exigeix un pla d’inversions d’ampli abast que des del sindicat hem reclamat repetidament que garanteixi la fiabilitat, en termes d’horaris i de freqüències, la seguretat, en termes d’interconnexions, i l’eficiència, en termes de gestió de les línies.

No podem oblidar que les infraestructures i el material rodant són propietat de les diferents agències estatals, Adif i Renfe. I és l’Estat qui té oblidat el servei de Rodalies, el més necessari per a la mobilitat quotidiana de milions de persones, fonamentalment treballadores i treballadors. És, per tant, a les agències estatals i al mateix Estat a qui reclamem inversions i centrar les prioritats en les Rodalies.

Però la gestió de les xarxes correspon a la Generalitat, i al Govern de Catalunya cal exigir-li també els esforços necessaris, econòmics, i també polítics, per entomar les seves responsabilitats.

De ben segur que els termes finalment establerts per fer efectiu els traspàs de competències són insuficients o no prou satisfactoris per garantir la gestió de les Rodalies amb plena eficiència, però no n’hi ha prou amb la queixa o la constatació de les insuficiències. És la responsabilitat dels governs i als governs els hem d’exigir eficiència i rigor en la gestió de Rodalies.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 de febrer de 2016