CCOO de Catalunya considera que cal garantir l’accés de tothom a l’aigua i condicions de treball dignes al sector

En el marc de la commemoració del Dia Mundial de l’Aigua, el 22 de març

L’Assemblea General de les Nacions Unides va declarar el dia 22 de març com a Dia Mundial de l’Aigua. En aquesta diada, els estats membres de l’ONU han de realitzar recomanacions i activitats en relació amb el cicle hídric, del qual depenen tots els ecosistemes naturals del planeta i la nostra qualitat de vida. Per al proper diumenge, dia 22, s’ha proposat el tema “aigua i desenvolupament sostenible.”

Des del moviment sindical internacional donem suport i promou la iniciativa de l’ONU per establir l’accés universal a l’aigua com un dels objectius fonamentals de desenvolupament sostenible per al 2030. Tot i que s’han produït alguns progressos en els Objectius del Mil·lenni, encara estem lluny de garantir aquest dret. Prop de 748 milions de persones no tenen fonts d’aigua potable, i no hi ha serveis de sanejament per a més de 2.500 milions, el que genera evidents problemes de salut pública i de degradació dels entorns urbans i rurals. Per CCOO de Catalunya, l’accés a l’aigua i el seu sanejament són elements bàsics per avançar en d’altres objectius com l’eradicació de la pobresa, la reducció de les desigualtats, la minimització dels impactes ambientals o la prevenció davant dels riscos naturals.

A la mateixa Unió Europea (UE) hi ha prop de 8 milions de persones amb problemes amb la qualitat de l’aigua que fan servir. A l’Estat espanyol encara tenim municipis (alguns d’ells força grans) que no depuren correctament les seves aigües residuals. Però el més greu és que hi ha milions de famílies que tenen dificultats per pagar les factures del consum d’aigua.

Sindicats, organitzacions socials i entitats ecologistes vam promoure recentment una iniciativa ciutadana europea (ICE) per instar la UE a prendre mesures per garantir serveis d’abastament d’aigua de qualitat i de sanejament efectiu per a tota la ciutadania, assegurant l’accés a aquest bé a les persones en risc d’exclusió social i definint aquest dret per sobre dels beneficis privats. Aquesta iniciativa, equivalent a les nostres ILP, va comptar amb el suport de dos milions de signatures, sent la primera vegada que es desenvolupava aquesta eina a la UE. Justament per defensar la concreció de les propostes que s’incloïen a la ICE per part de la Comissió Europea, les organitzacions promotores hem convocat una manifestació a Brussel·les, el proper dilluns, 23 de març.

En aquesta línia, CCOO subscriu el Pacte social per l’aigua pública. Es tracta d’un document que s’ha estat elaborant durant el darrers mesos, i al qual hem realitzat un bon nombre d’aportacions des de Catalunya. El pacte és un compromís que adquirim diversos moviments socials per impulsar una gestió integral, pública i participativa del cicle urbà de l’aigua al nostre Estat, i que les organitzacions signants proposem a la diversitat d’administracions públiques amb competències sobre el tema.

A grans trets, el Pacte social per l’aigua pública és un intent de defensar, impulsar i democratitzar la gestió de tot el cicle hídric. La idea és canviar la tendència actual en la qual, moltes vegades, els mateixos organismes públics que legalment han de definir i controlar les polítiques sobre l’aigua renuncien a fer-ho en benefici d’interessos privats, o ho fan de manera tèbia.

L’abastament d’aigua potable, el sanejament d’aigües residuals i la preservació del medi ambient (fonamental per continuar gaudint d’aquest recurs), han de partir de les màximes garanties de qualitat i eficiència en la seva gestió, amb independència del model públic, privat o mixt que la desenvolupi, sempre sota la planificació de l’administració pública. CCOO de Catalunya posa l’èmfasi en la capacitat de generació de llocs de treball de les activitats del cicle hídric on ja n’hi ha milers de persones ocupades que es poden considerar com a part de l’economia verda.

Alertem, alhora, sobre la necessitat de lluitar contra la precarització de les condicions laborals d’aquest sector, especialment en relació a la prevenció de riscos, ja que hi existeixen feines relativament complexes (maneig de productes perillosos, espais confinats, gestió de residus, etc.) que històricament han provocat accidents greus com el la planta depuradora de fangs de Teià, que tristament va costar la vida a tres companys, l’any 2000. No s’hi val a badar amb aquestes qüestions.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 de març de 2015