CCOO de Catalunya celebra la decisió d’abaratir el cost del transport públic fins l’arribada de la T-Mobilitat, però exigeix més participació

Baixa el preu de la T-10 a Barcelona i es congela a la resta d’ATM

CCOO de Catalunya valora com a positiu l’acord entre la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona que ha permès que l’Autoritat del Transport Metropolità de l’Àrea de Barcelona (ATM) abarateixi i congeli els títols de transport per a aquest any 2015.

 

A més de la coneguda rebaixa de la T-10, també es redueix el preu dels títols socials (T-Trimestre per a persones en atur i la T-70/90 per a famílies nombroses o monoparentals, que es calculen en base al preu de la T-10). La resta de títols de transport mantindran el mateix preu que aquest 2014. Aquesta revisió tarifària per al 2015 representa una reducció del 2,4% en la tarifa mitjana ponderada del sistema de transport. També s’han donat canvis positius a les comarques d’Osona, el Ripollès i el Berguedà que, a partir del gener, formaran part del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona.

 

També es pot considerar positiva la congelació de les tarifes a les ATM del Camp de Tarragona, Lleida i Girona, que també havien patit sensibles pujades darrerament.

 

Les noves mesures no signifiquen un estalvi significatiu en termes econòmics per als usuaris, però sí que són rellevants des del punt de vista de la gestió del model de transport. Es trenca una tendència de pujades que, des de fa anys, CCOO de Catalunya ha considerat totalment desproporcionada i mancada de consideració cap a la realitat social que ha provocat la crisi econòmica i cap als reptes ambientals de molts municipis, amb una qualitat de l’aire deficitària.

 

Però no podem obviar que aquestes rebaixes (les primeres en 15 anys) o congelacions no responen a una anàlisi profunda i compartida sobre el finançament i la gestió de les xarxes de transport públic. Des de CCOO lamentem que aquestes mesures responguin més a interessos polítics puntuals relacionats amb els propers processos electorals, respectables, però que no asseguren res més enllà de l’any vinent. Es deixa de banda posar fil a l’agulla a l’hora de racionalitzar la gestió d’aquest servei col·lectiu fonamental, o avançar en la llei de finançament del transport públic, pendent encara d’aprovació des de fa més de 10 anys.

 

En aquest marc, esdevé essencial que les administracions, tal com s’han compromès repetidament (amb incompliments reiteratius, per cert), posin en marxa de manera decidida taules de diàleg social referent a les tarifes i el finançament del transport públic, i que incloguin a totes les entitats que representem la defensa dels interessos de la ciutadania.

 

Sabem que la nova T-Mobilitat canviarà els paràmetres de la mobilitat, perquè transformarà tots els títols avui existents que passaran a un de sol amb més prestacions que el simple trajecte. CCOO de Catalunya considera essencial que aquesta nova eina incorpori mesures destinades a fidelitzar, de debò, els usuaris més recurrents, i a atraure nous viatgers que, hores d’ara, opten per l’ús del vehicle particular. Cal recordar que el nostre sindicat ha presentat repetidament propostes en aquesta direcció, com la T-Laboral.

 

La gestió del servei ja ha estat adjudicada i hom pretén que el sistema estigui implantat plenament entre els anys 2015 i 2018.  Però més enllà d’això no ha hi pràcticament participació social. El debat de les tarifes d’un servei públic essencial que garanteix el dret a la mobilitat és una qüestió ideològica, i no pas merament tècnica. Per tant, reivindiquem més informació, coneixement i, sobretot, participació en el desplegament definitiu de la T-Mobilitat.

 

En funció del model d’implantació de la nova targeta d’ús integral, podem estar davant d’un avenç transcendental cap a un model de mobilitat més sostenible i segur a Catalunya. Però si els criteris són simplement la distància recorreguda o el nombre de zones creuades, es pot perjudicar a treballadors i treballadores i estudiants de municipis com els de l’entorn de ciutats com Barcelona o Tarragona.

 

Per CCOO de Catalunya, és remarcable el creixement del nombred’usuaris i usuàries de les xarxes del transport públic catalanes fins al mes de novembre, el que ja es va detectar durant el segon semestre del 2013. Tot i que a les demarcacions de Tarragona i Lleida s’han produït lleugeres pèrdues aquest anys, es constata un canvi de tendència respecte d’exercicis anteriors. En canvi, Barcelona i Girona han experimentat augments importants, que apropen el nombre de viatges en transport públic a prop dels 900 milions per any a l’àmbit de tot Catalunya.