CCOO de Catalunya considera que la proposta de reducció del preu de la T-10 està en la bona direcció però resulta del tot insuficient

Un nou pedaç en la gestió del transport públic

Els usuaris més recurrents de les xarxes de transport públic de Barcelona, és a dir, les persones treballadores, aquelles que ho volen ser i el col·lectiu d’estudiants, tenim per fi una bona notícia pel que fa al cost d’aquest imprescindible servei públic.

Efectivament, ahir es va anunciat una rebaixa per a l’any vinent del preu del títol de transport més utilitzat, després d’anys de pujades continuades que des de CCOO de Catalunya ja vàrem considerar desproporcionades i abusives.

CCOO de Catalunya es congratula amb la proposta presentada als mitjans de comunicació sobre la reducció en 35 cèntims del preu de la T-10. Però, alhora, considerem vergonyós que aquesta rebaixa sigui fruit d’evidents interessos polítics, i no fruit de presa de mesures de racionalització de la gestió i del finançament del transport públic.

La insuficiència d’aquesta proposta presentada ahir a la premsa, tanmateix, ens fa plantejar-nos algunes preguntes. Per exemple, si aquestes rebaixes en la T-10 tindran equivalència a la resta de zones, corregint l’enorme desfasament existent entre les tarifes. També si les rebaixes s’inclouran a la T-50/30, un títol que ha millorat el seu ús gràcies a la congelació del preu de l’any passat. En funció de com s’acabi concretant, es podria provocar un nou transvasament cap a la T-10.

Des de CCOO de Catalunya venim reclamant, des de fa anys, la necessitat d’aprovar una Llei de finançament del transport públic, que eviti els desajustos en què ens trobem cada any quan arriben aquestes dates. Un cop més, recordem que la Llei de Mobilitat de Catalunya de l’any 2003 (aprovada pel nostre Parlament amb un gran suport, per cert), ja establia aquesta necessitat.

Una bona política tarifària per a les xarxes de transport públic de Barcelona i el seu entorn ha de partir de la participació de les entitats ciutadanes. Cal recordar que, tot i els diversos compromisos realitzats al si de l’Autoritat del Transport Metropolità, aquest debat encara està pendent, el que encara és més important davant la imminent revisió dels preus per a l’any vinent. Sembla que ja no es tenen en consideració les fortes mobilitzacions que es van desenvolupar aquest any, i que podrien tornar a convocar-se.

Les polítiques directament afavoridores del transport públic es presenten com essencials, per exemple, al Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, que acaba d’aprovar la Generalitat, o davant la necessària lluita contra el canvi climàtic. A l’hora de la veritat, els responsables polítics no estan desplegant les mesures que caldria, justament, per avançar en la potenciació del transport col·lectiu i la desincentivació del privat.

Des de CCOO de Catalunya considerem que són necessàries mesures que, realment, fidelitzin als usuaris del transport públic, afavorint als sectors més castigats per la greu crisi que encara estem patim.

Oficina de premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 5 de desembre de 2014