CCOO considera que el nou funcionament del Consell Ciutadà per a la Sostenibilitat de Barcelona pot permetre avançar cap a l’Smart City

El nou reglament es troba aquest dies d’estiu en exposició pública

El Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat de Barcelona es va constituir l’any 1998, amb l’objectiu fonamental d’impulsar l’Agenda 21 (una mena de pla d’acció local per desenvolupar objectius de desenvolupament sostenible) amb la participació de les entitats ciutadanes.

La recent renovació del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022 va suposar la reforma i actualització del funcionament del Consell. La proposta resultant va sorgir d’un procés participatiu obert, en el qual CCOO de Catalunya va participar a les diferents sessions de treball.

Justament durant aquestes dates (del 24 de juliol fins al 29 d’agost), està sotmès a exposició pública el projecte de Reglament de funcionament intern del Consell Ciutadà per a la Sostenibilitat. La definició d’un nou mecanisme de funcionament s’emmarca dins del procés de transformació d’aquest organisme de participació institucional.

El nou reglament segueix la línia de l’anterior, però dotant al Consell d’una major flexibilitat i dinamisme i facilitant una participació més fluida tant dels membres del Plenari com també del conjunt d’entitats signants del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. Fins ara això no era així, pel que hi havia entitats amb destacables actuacions ambientals que no tenien capacitat d’intervenció en el Consell.

Des de CCOO destaquem especialment el següents punts de la proposta:
-Es facilita la informació sobre els pressupostos municipals en matèria de sostenibilitat (fins ara no era accessible).
-Es fomenta l’elecció dels membres del Plenari del Consell a partir d’un procés més obert i participatiu.
-S’actualitza el nombre de membres del plenari, per fer-lo més operatiu i agilitzar les tasques encomanades al Consell (en l’actualitat no resultava massa operatiu).
-Es millora el suport tècnic als membres del Consell (a partir d’un servei d’assessorament) i es facilita la comunicació amb els membres de la xarxa de signants del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat (que es veu reforçat).

Tot i que el període d’exposició pública d’aquest reglament (en ple estiu) no és el millor moment per tal de permetre la participació de les entitats socials i la ciutadania de Barcelona, des de CCOO de Catalunya valorem l’esforç realitzat per tal d’aconseguir un reglament que permeti coordinar, agilitzar i difondre les tasques pròpies del Consell Ciutadà per a la Sostenibilitat.

L’objectiu de transmetre una visió àmplia dels principis de la sostenibilitat ecològica a la ciutat de Barcelona és força interessant, i engloba, a més, un concepte ample de medi ambient, tot incorporant criteris socials i de participació ciutadana.

Ara bé, caldrà treballar amb intensitat per superar els límits que, fins al moment, han mostrat les Agendes 21. En la majoria d’ocasions no han comportat els programes d’acció que havien d’haver modernitzat ambientalment més les ciutats catalanes, i s’han limitat a justificar les tasques habitualment desenvolupades pels municipis.

Amb el nou model de funcionament del Consell Municipal de Medi Ambient i Sostenibilitat, Barcelona té una nova oportunitat per tal d’avançar decididament cap a un nou model productiu i cap a un ecosistema urbà molt més humà, just i sostenible. Des del punt de vista de CCOO, el Consell és l’eina bàsica per tal d’assolir allò que s’anuncia com a Smart City però que no s’acaba de concretar en una visió avançada i integral de la ciutat del segle XXI.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 31 de juliol de 2014