CCOO del Barcelonès alerta en un estudi de l’encariment sostingut dels preus del transport públic i planteja mesures concretes per pal·liar la situació

Anàlisi de l’evolució del preu del transport públic col·lectiu

CCOO del Barcelonès ha realitzat una anàlisi de l’evolució del preu del transport públic col·lectiu a la Regió metropolitana de Barcelona. L’estudi demostra ben clarament la tendència sostinguda, any rere any, de l’augment del preu del viatge que paguen els usuaris i les usuàries del transport públic metropolità en el conjunt de les zones de cost en què està distribuït el territori.

Des de la integració tarifària de 2001, els títols de transport més utilitzats per la població, això és, la T-10, la T-Mes i la T-50/30, són els que més s’han encarit en termes monetaris, molt per sobre de l’increment anual de l’IPC. L’augment tarifari acumulat entre els anys 2001 i el 2012 ha estat del 73,9% en el cas de la T-10, el 66,4% en la T-50/30 i el 42,8% en la T-Mes. Aquest continu increment dels preus d’un bé bàsic com ho és el transport públic és encara més greu tenint en compte el context de crisi econòmica, laboral i social en el qual ens veiem immersos des de fa més de 4 anys, que afecta la gran majoria de la població i, especialment, les persones que són les usuàries habituals dels mitjans de transport públic.

Per aquest motiu, CCOO del Barcelonès reivindiquem tot un seguit de propostes que considerem que són imprescindibles en el moment actual per evitar penalitzar, encara més, el conjunt de la ciutadania. A continuació en figuren algunes:

– Establir la gratuïtat del transport públic per a les persones en situació d’atur que no reben cap tipus de prestació ni subsidi, per a les persones perceptores de qualsevol subsidi i per a les receptores de la renda mínima d’inserció.
– Fixar un límit a l’increment del preu de la T-10, que és el títol més utilitzat, de manera que no superi l’IPC català, com un element per potenciar l’ús del transport públic.
– Crear un nou títol de transport per als joves integrants d’una unitat familiar que no disposi d’uns ingressos globals equiparables al salari mínim interprofessional (SMI) dels seus integrants actius.
– Definir estratègies per fidelitzar usuaris. Per exemple, efectuar modificacions a les targetes multiviatge, de manera que en sigui més rendible la utilització, o implantar un títol de transport integrat de caràcter anual, com el que ja disposen en d’altres territoris, com per exemple Madrid.
– Augmentar l’edat màxima d’accés a la targeta T-12 fins als 16 anys, ja que aquesta és l’edat mínima d’escolarització obligatòria.

Estudi íntegre.

Notícia publica al 20 minutos el 28 de juny.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 de juny de 2012