Aquesta decisió suposa un cop dur per a l'ocupació a les comarques de la Catalunya central

CCOO hem demanat el suport a tots els actors implicats per exigir a ICL que mantingui oberta l'explotació de la mina de Vilafruns

Foto Aquest dimarts, 28 de juliol, CCOO d’Indústria de Catalunya hem participat en el Fòrum de la Mineria de la Catalunya Central, que agrupa els agents socials i econòmics, entitats socials, administracions locals, comarcal i autonòmica, i l’empresa ICL.

En aquesta reunió, CCOO hem demanat el suport de tots els actors implicats per demanar a ICL que mantingui oberta l’explotació de la mina de Vilafruns (Sallent – Balsareny), amb les condicions de seguretat necessàries que deteminin els experts internacionals contractats, fins que no estigui completat el pla de transició cap a una producció minera sostenible a la Catalunya central, consensuat fa temps amb tots els actors socials.

CCOO també els hem demanat el seu suport per exigir a Montajes Rus que retiri l’ERO que ha presentat per acomiadar 244 treballadors, i que acabem de concretar el pla industrial que ha de garantir la finalització de les diferents infraestructures compromeses en un entorn mediambientalment i socialment sostenible i pacífic.

En el decurs de la reunió, el secretari general de CCOO d’Indústria ha fet una assemblea amb un grup de treballadors de Montajes Rus, que estaven concentrats a les portes de l’espai on es feia la reunió del Fòrum, per explicar-los les propostes que el sindicat ha plantejat en aquesta reunió i quina és la situació en aquests moments.

En el marc de la reunió, CCOO hem recordat que la pràctica totalitat dels agents econòmics i socials de la Catalunya central vam consensuar en el seu moment l’aposta per una indústria minera en condicions de sostenibilitat mediambiental i social. Aquest consens estava basat en la implementació d’un projecte industrial que preveia una sèrie d’inversions en infraestructures i una adaptació de la força del treball de forma no traumàtica. Concretament, es preveia la construcció d’una rampa per a l’extracció de mineral, dues plantes dessaladores, una ampliació i remodelació del col·lector de salmorra i de l’explotació de la mina de Cabanasses (Súria), amb una plantilla de més de 700 persones treballadores a la qual s’arribaria de forma coordinada amb les infraestructures i no traumàtica.

La decisió de tancar l’explotació de la mina de Vilafruns, sense haver acabat les infraestructures compromeses, i la consegüent decisió d’acomiadar 244 treballadors de Montajes Rus trenquen violentament aquest consens i demostren molt poc compromís per part de les dues empreses amb l’entorn social i econòmic que dona suport a l’activitat minera. Encara més en fer-ho després dels accidents laborals que han posat fi a la vida de dos treballadors i n’han deixat molt mal ferit un tercer, i enmig d’una crisi sanitària com l’actual, al·legant causes econòmiques, cosa que expressa una actitud oportunista inacceptable per part de la multinacional ICL.
30/07/2020