Empresa filial del Grup COPUNO d'Alguaire (Lleida)

CCOO col·labora amb la CGT francesa per denunciar la vulneració de drets de treballadors espanyols d'EMCONOPA França

En el dimecres 28 de febrer del 2018, una vintena de militants de la CGT francesa dels rams de les ETTs i la Construcció van ocupar durant diverses hores la seu de l’empresa EMCONOPA França a París, per protestar davant els continus abusos contra els drets laborals dels treballadors espanyols desplaçats a aquest país. EMCONOPA França és filial del Grup COPUNO, domiciliat a Alguaire (Lleida).

Des del 2014, un centenar de treballadors temporals desplaçats a França que exerceixen com a encofradors per a l'empresa utilitzadora Ferrovial a l'obra del Comissariat d'Energia Nuclear ITER-Cadarache, al nord de la ciutat d’Aix-en-Provence, han vist vulnerats els seus drets laborals des de la seva arribada.

A l'agost de 2017, els treballadors desplaçats a França havien sol·licitat suport a la CGT francesa. Durant una assemblea que va tenir lloc a la ciutat de Manosque amb la participació de més de 30 treballadors, els representants de la CGT van poder comprovar la vulneració d'aquests drets.

El conveni francès d’ETTs és el resultat de les lluites protagonitzades en la dècada dels 80 pels treballadors temporals francesos i contempla una sèrie de drets laborals i socials que es perllonguen fins i tot mes enllà de la fi del contracte (mútua, formació professional remunerada, indemnització per baixa laboral, dret sindical…) sent aquest conveni el més avançat existent a Europa en el sector de les ETTs.

Després de diverses verificacions davant dels organismes socials de ram (formació professional, mútua, assistència social), es va poder comprovar que EMCONOPA no revertia una part important de les cotitzacions socials previstes pel conveni francès d’ETTs.

Diversos treballadors, víctimes d'accident en l'obra d’ITER-Cadarache, no van poder beneficiar-se de les indemnitzacions complementàries per baixa laboral, sent a més repatriats a Espanya i acomiadats. Altres treballadors que van prendre la decisió de no seguir amb EMCONOPA no van poder acollir-se als fons de la formació professional remunerada estipulats per conveni.

La totalitat dels treballadors no disposen de la targeta de mútua obligatòria, havent de cobrir ells mateixos personalment les despeses mèdiques i farmacèutiques. A això cal afegir el pagament incomplet de salaris, dietes no executades, impagament d'indemnitzacions per fi de contracte... la tònica constant de l'actuació d’EMCONOPA a França.

Davant aquesta situació, la CGT ha tractat de posar-se en contacte amb l'empresa tant a França com a Espanya. L'empresa ha desoït constantment les peticions de la CGT quant a l'obligació de respectar el conveni col·lectiu francès d’ETTs i el codi de treball d'aquest país.

Amb l'acció desenvolupada el dia 28, la CGT francesa, amb la col·laboració de CCOO de Catalunya, entén que l'acció sindical és un dret dels treballadors i que el seu exercici és l'única arma que els representants sindicals han decidit utilitzar per a la defensa dels interessos d'un col·lectiu de treballadors sotmesos constantment a la por de ser acomiadats. La CGT d’ETTs de França adverteix que l'única sortida per a l'empresa EMCONOPA és la de regularitzar la totalitat de les seves obligacions socials.

Després de diverses hores d'ocupació de les oficines d’EMCONOPA a París, i davant la determinació sindical de fer complir la llei, no li va quedar més remei a l'empresa que obrir negociacions el passat divendres, 2 de març, amb representants de la CGT.

La inspecció de treball francesa va decidir intervenir. CCOO de Catalunya, en contacte permanent amb la CGT, es manté alerta i preparada en funció del desenvolupament dels esdeveniments.

La resolució d'aquest conflicte laboral passa pel pagament del deute que té EMCONOPA amb els treballadors i amb els organismes socials del ram. La CGT d’ETTs adverteix que no cessarà en la seva solidaritat amb els treballadors desplaçats des de l'Estat espanyol a França fins a la consecució dels seus drets.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de març de 2018