CCOO porta al Parlament el debat sobre la gestió de la prevenció de riscos laborals a la Generalitat

L’Administració catalana no aporta mesures per a la integració efectiva de la seguretat i la salut laboral del personal treballador

CCOO de Catalunya va assistir ahir, 24 de gener, a una reunió amb els grups parlamentaris, que s’han compromès a impulsar una resolució parlamentària per promoure la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals per al personal de la Generalitat de Catalunya.

El sindicat ha posat en coneixement dels grups l’“Informe de balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur”, que va presentar a la Funció Pública Catalana el gener 2016, proposant-los l’elaboració d’un pla per a la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals i la promoció de la salut en l’Administració de la Generalitat de Catalunya.

CCOO lamenta la manca de resposta de l’Administració davant l’increment de l’accidentalitat, el deteriorament de les condicions laborals i la situació del personal que forma part dels serveis de prevenció, cosa que ens obliga a denunciar la necessitat d’un canvi de model preventiu després de constatar que el sistema que es va construir el 1998, al voltant del Decret 312/98, està totalment exhaurit i que ja no és una eina que pugui resoldre els problemes de gestió, integració, recursos humans i materials, i pressupostaris i tampoc pot dotar-la d’eines de millora preventiva per als centres de treball. També agraeix la presència dels grups parlamentaris i la seva voluntat de l’impulsar la resolució que permeti obrir el debat que l’Administració ha evitat.

L’Àrea Pública de CCOO ha assenyalat la manca de planificació, integració i recursos de l’Administració de la Generalitat en reiterades ocasions davant la Conselleria de Polítiques Digitals i Funció Pública i de la seva Secretaria General, amb un informe de balanç de vint anys de la implantació de la prevenció. En ell es posava en relleu el fracàs del model preventiu existent, la manca i la precarietat dels recursos preventius tant humans com materials, la manca de planificació i recursos per dur a terme una extensió preventiva en els territoris, una deficient política preventiva comuna entre els diferents Departaments de la Generalitat i, per últim, una política errònia d’externalitzacions d’especialitats preventives que ha costat més de 50 milions d’euros en aquests darrers vint anys.

L’any 2016, quan es va elaborar el document, ja eren uns resultats molt negatius que posaven a la Generalitat a la cua de la prevenció de les diferents administracions públiques, com reflecteixen les dades publicades per l’autoritat laboral i de les auditories realitzades al sistema preventiu de la Generalitat de Catalunya. Són uns resultats que han empitjorat en aquests gairebé dos anys després de la presentació de l’informe de CCOO en els quals la Funció Pública Catalana ha adoptat una estratègia dilatòria, sense fer cap proposta.

CCOO ha tornat a recordar als grups parlamentaris el contingut i propostes de l’informe presentat el 2016, i de la seva actualització del passat gener de 2018, amb la presentació d’una proposta de pla per a la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals i la promoció de la salut a l’Administració de la Generalitat, i entre altres mesures creiem necessàries i urgents de portar a terme:
– Nou Decret de serveis de prevenció.
– Organització adequada a les necessitats i dimensions de l’organització.
– Integració en tota l’estructura organitzativa i territorial.
– Planificació de l’activitat preventiva amb dotació de recursos adequats.
– Solució de precarietat laboral per al personal tècnic dels serveis de prevenció.
– Formació i informació adreçada a la sensibilització de tota l’estructura.
– Vigilància de la salut específica i relacionada amb l’organització.
– Promoció de la salut del personal.
– Pla d’acció específic sobre sinistralitat laboral.
– Creació d’enquestes de condicions de treball.
– Promoure llocs de treball més segurs i saludables per a totes les edats.
– Redacció dels plans de desplaçament d’empresa.
– Elaboració d’un nou protocol d’assetjament.

Documents relacionats:
– Informe de balanç de 20 anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur:
– Decret 312/1998, d’1 de desembre, pel qual es creen els serveis de prevenció de riscos laborals per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat:
– Pla per a la integració efectiva de la prevenció de riscos laborals i la promoció de la salut en l’Administració de la Generalitat de Catalunya:
-Informatiu CCOO denunciem la gestió de la prevenció de riscos a la Generalitat:

Barcelona, 25 de gener de 2019