17 de maig, Dia contra l’LGTBI-fòbia

El 17 de maig se celebra el Dia Internacional Contra l’Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia amb motiu de la commemoració de la desclassificació de l’homosexualitat com a malaltia mental per part de l’Organització Mundial de la Salut, el 17 de maig del 1990. La celebració d’aquest dia internacional té com a finalitat coordinar internacionalment l’organització d’activitats per incrementar la consciència sobre l’homofòbia, la transfòbia, la bifòbia i la fòbia a la intersexualitat. Així mateix, també pretén estimular l’interès de les autoritats i la població per garantir els drets LGTBI al món.

Què he de fer en cas de patir una discriminació per raó d’LGTBI-fòbia?

A Catalunya tenim la Llei 11/2014, de 10 d’octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals, i per a erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia. En cas d’una agressió o discriminació no laboral pots posar-te en contacte amb diferents entitats del teu territori com L’Observatori Contra l’Homofòbia o la Xarxa Pública de Serveis d’Atenció Integral LGBTI de Catalunya (SAI), o segons la gravetat directament amb el Cos de Mossos d’Esquadra.

Què he de fer en cas de discriminació LGTBI-fòbica a la feina?

Cal veure quines afectacions té aquesta discriminació:

Acomiadament o sanció: cal veure el cas com abans millor, atès que tenim uns terminis legals que no podem deixar passar. Derivació al GTJ o altre recurs d’assessorament legal.

• Canvi substancial en les condicions de treball: intentar negociar amb l’empresa, amb el suport de la RLT, si és possible, i en cas de no resolució derivar-ho per fer denúncia.

• Assetjament per raó d’orientació sexual, identitat de gènere i expressió de gènere:

– Informar un delegat o delegada de CCOO i el comitè d’empresa així com tots els organismes competents en qüestions de salut laboral de manera que es puguin prendre mesures sobre aquest tema.

– Activar els protocols d’assetjament de l’empresa, si existeixen.

– Denunciar:

– La Inspecció de Treball es regula per la Llei 42/1997, de 14 de novembre, ordenadora de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

– Aquestes actuacions tenen caràcter preferent i s’inicien en el termini de 7 dies en cas d’assetjament per raó de sexe.

Feu clic per veure
– el cartell de CCOO de Catalunya del dia contra l’LGTBI-fòbia 2020
– la infografia per compartir la informació contra la discriminació LGTBI-fòbica a la feina
– el manifest de CCOO de Catalunya del dia contra l’LGTBIfòbia