Judici a Barcelona per reclamar la revaloració i els endarreriments de les pensions del 2012

Reclamacions recollides pel Sindicat Intercomarcal de Pensionistes i Jubilats de CCOO del Vallès Occidental – Catalunya Central

El proper dijous, 23 de juny, se celebra, al Jutjat Social número 7 de Barcelona, un nou judici per reclamar la revaloració, d’acord amb l’índex de preus de consum (IPC), i els endarreriments de les pensions del 2012. A aquest judici són citats diversos jubilats de CCOO del Vallès Occidental – Catalunya Central.

En el seu moment i amb força retard, el Tribunal Constitucional (TC) va pronunciar-se sobre el tema, negant-li transcendència constitucional, argumentant que els pensionistes no tenien un dret consolidat a incrementar les pensions d’acord amb l’IPC, sinó que solament tenien una mera expectativa d’increment.

Des dels Serveis Jurídics del Sindicat vam interpretar que la sentència del TC no havia analitzat l’ajustament legal del Reial decret llei 28/2012 als convenis i als tractats internacionals que limiten la facultat del legislador estatal per suprimir drets de la Seguretat Social i que garanteixen que només pot existir la privació de béns i serveis amb la compensació adequada. És per això que molts pensionistes vam decidir continuar endavant amb la reclamació.

Des del juliol de l’any passat se celebren regularment judicis. En molts casos els resultats han estat negatius, però també s’han dictat diverses sentències favorables als pensionistes en jutjats de Catalunya, Galícia i Madrid. A Catalunya aquests resultats també acabaran negativament perquè el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha resolt els criteris divergents dels magistrats donant la raó a l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) i en contra dels pensionistes.

Fins al moment desconeixem que hi hagi sentències d’altres tribunals superiors de comunitats autònomes que permetin oposar o contrastar amb la del TSJC. Si es produeix alguna sentència de contrast podrien estudiar-se noves actuacions.

El fet de que fins ara no hagin prosperat judicialment les reclamacions de CCOO, no desmereix la lluita jurídica i sindical realitzada i que seguim i seguirem portant a terme iniciatives de tot tipus per defensar i millorar present i futur dels nostre sistema de pensions.

Barcelona, 17 de juny de 2016