CCOO rebutja l’informe final de l’Administració sobre l’accident d’IQOXE

CCOO exigeix al president de la Generalitat que es prenguin totes les mesures per garantir la seguretat de les persones que treballen al polígon petroquímic de Tarragona i de la ciutadania en general

Aquest matí ha tingut lloc una reunió per videoconferència, convocada pel president de la Generalitat, per presentar l’informe final de la taula d’avaluació i seguiment de l’accident de l’empresa IQOXE, en la qual ha participat CCOO d’Indústria de Catalunya. En aquesta reunió, el president de la Generalitat ha presentat un document que relata les accions que han dut a terme les diferents conselleries arran de l’accident, ocorregut el passat mes de gener, i fa un seguit de recomanacions o accions genèriques per realitzar, sense concretar com es duran a terme, qui les ha de fer ni els terminis per fer-les, la qual cosa buida el document del contingut que ha de tenir un veritable informe final de la Presidència del Govern de la Generalitat.

CCOO vol manifestar, abans que res, que no està d’acord amb la presentació d’un informe final per part de la Presidència del Govern de la Generalitat, quan encara estan obertes la Comissió d’Investigació del Parlament i la Comissió de Treball per establir la coordinació d’activitats preventives entre les empreses dels polígons petroquímics de Tarragona, i quan la Inspecció de Treball no ha acabat ni ha resolt la investigació de l’accident.

A més, CCOO no ha participat ni té coneixement de cap proposta concreta sobre les modificacions del pla d’emergència exterior de la indústria química, més enllà de l’anunci de tornar al PLASEQTA. Tampoc ha participat ni té coneixement de cap modificació que millori l’efectivitat i la coordinació entre els plans d’emergència interior de les empreses ni de cap proposta que avanci en la millora de la seguretat de la ciutadania del Camp de Tarragona.

D’altra banda, CCOO d’Indústria denuncia que IQOXE continua incomplint la normativa de seguretat. Després de l’accident, CCOO ha hagut de denunciar l’empresa fins a quatre ocasions, tres de les quals per incompliments greus en matèria de seguretat laboral i una altra per discriminació sindical contra CCOO. La Inspecció de Treball ha fet diversos requeriments i advertències a la direcció d’IQOXE sobre aquests temes.

Per tot això, CCOO no accepta l’informe final presentat per Presidència, ja que abans hauria d’haver recollit les conclusions de la resta d’actuacions, algunes de les quals segueixen obertes.

CCOO exigeix al Govern una acció decidida i compromesa amb la seguretat de les persones que treballen als polígons petroquímics de Tarragona, tal com reclama el sindicat des de fa més d’un any, molt abans del greu accident d’IQOXE, i a la qual es van comprometre els principals departaments del Govern l’octubre del 2019.

Finalment, CCOO demana que es depurin responsabilitats polítiques davant la clara ineficàcia del Govern de la Generalitat, que no és capaç de desenvolupar les seves competències en matèria de seguretat industrial i laboral per establir les condicions necessàries de seguretat per a les persones treballadores i per a la ciutadania del Camp de Tarragona.

Així mateix, CCOO no descarta promoure noves mobilitzacions amb la societat civil, quan les circumstàncies ho permetin, si no s’avança de manera clara i decidida en els requeriments dels treballadors i treballadores dels polígons químics de Tarragona.