CCOO valora negativament la reducció de la xarxa ferroviària al Camp de Tarragona

S’han previst millores en els serveis, però no es concreten les alternatives CCOO valora negativament la reducció de la xarxa ferroviària al Camp de Tarragona

Fa pocs dies s’ha presentat un acord per les infraestructures i serveis
ferroviaris, subscrit entre la Generalitat de Catalunya i cinc ajuntaments dl
Camp de Tarragona.

A partir de l’entrada en servei del nou corredor Vandellòs-Vilaseca, el
Departament de Territori i Sostenibilitat i els alcaldes de Tarragona, Reus
Cambrils, Salou i Vila-seca han pactat les prioritats per les infraestructures
d’aquest àmbit territorial. Aquesta obra s’ha considerat com a estratègica des de diversos àmbits socials i econòmics,
com a un element clau en el desenvolupament del Corredor Mediterrani per a
l’economia de Catalunya i de la resta de l’Estat. A les comunitats que abasta
hi visquem aproximadament el 40% de la població estatal, i s’hi genera un 50 %
del PIB. El desdoblament del traçat entre Vandellòs i Tarragona, fins el moment
de via única, esdevé una inversió fonamental per a generació d’un veritable eix
de comunicació entre el Nord d’Àfrica i el Sud d’Europa que la mateixa Unió
Europea ha situat com a prioritari.

L’acord entre les administracions pretén reorganitzar els serveis de
Rodalies del Camps de Tarragona i els regionals, sobre tot la connexió amb
Barcelona. La planificació prevista inclou una millora interessant millora del
número d’expedicions diàries i una lleugera reducció de la durada dels
trajectes.

Tot i això, aquell pacte inclou un aspecte que des de CCOO del Camp de
Tarragona considerem especialment negatiu. Tal i com s’ha denunciat des de
diverses plataformes amb les que treballa el nostre sindicat, la supressió de
l’actual línia en funcionament entre l’Hospitalet del l’Infant i Port Aventura
és una notícia molt negativa per a la mobilitat sostenible. Cal recordar que
aquest tram dona servei a prop de 700.000 persones cada any, amb una tendència
a incrementar la seva demanda (l’any passat el transport públic va créixer més
d’un 5% a aquesta zona).

Amb aquesta configuració, tant la ciutat de Tarragona com el seu entorn
metropolità restaran sense connexió directa amb el Corredor Mediterrani, el que
reduirà potencialitat econòmica a sectors com el turisme o la indústria, i
dificultarà els desplaçaments dels usuaris/àries per desplaçaments habituals,
com accedir als centres de treball.

Cal considerar que l’acord institucional inclou referències per tal de
generar un nou servei amb format de tren-tramvia des de Cambrils fins a Reus,
passant per Salou i Tarragona. Però aquest projecte no té pràcticament
concreció tècnica, terminis o dotació pressupostària, pel que no resulta una
alternativa a la línia ferroviària de la costa, ara en funcionament.

Un cop més, ens trobem davant d’una situació discriminatòria, donat que
quan es planteja un canvi en la xarxa viària sempre es planifica un servei
alternatiu. En el cas del transport públic no és així, amb un important greuge
per bona part de la població que en depèn, quan caldria ampliar aquestes xarxes
per motius de competitivitat, sostenibilitat i d’equilibri territorial.

Així, des de CCOO considerem que caldria replantejar-s’hi el pacte
esmentat en els següent termes:

·        
Manteniment del ramal ferroviari de la costa, com a
mínim entre Cambrils i Tarragona.

·        
Creació d’una taula de negociació, formada per les
administracions implicades, representants dels usuaris/àries i els sindicats de
les empreses operadores, per tal de definir un servei alternatiu de tren-tramvia
i valorar el seu traçat final.

·        
Acord entre el Govern central i la Generalitat per
tal de dotar econòmicament la construcció del nou servei públic.

Per a més informació:

Vicente Moya, secretari
general de CCOO Camp de Tarragona