Mor la històrica sindicalista de CCOO Carme Casas, a l’edat de 92 anys

La cerimònia d’enterrament tindrà lloc al Tanatori de Tarragona el dimecres 27 de novembre a les 18.00 h

El dimarts 26 de novembre ha mort, a l’edat de 92 anys, la històrica sindicalista de CCOO i fundadora del sindicat a les comarques tarragonines, Carme Casas Godessart. La cerimònia d’enterrament tindrà lloc al Tanatori de Tarragona el dimecres 27 de novembre a les 18 h.

Carme Casas Godessart. Treballadora sanitària i sindicalista (Alcalà de Gurrea, Huesca, 25 d’abril del 1921 – Tarragona, 26 de novembre del 2013). El 1936 va ingressar a les JSU d’Almacelles (Lleida). En finalitzar la guerra es va exiliar a Lagogne (França). Va participar a la resistència al costat del militant comunista i guerriller antifranquista Cristino García Granda. La persecució de la Gestapo la va fer tornar a Espanya el 1948. Va residir primer a Saragossa, on es va encarregar d’organitzar el PCE del sector d’Aragó, de la Rioja i de Navarra. En aquesta zona es va produir una caiguda molt important l’any 1945, fet pel qual la Carme va haver de traslladar-se a Madrid, on va ser detinguda el setembre. Empresonada a la Presó de Predicadores (Saragossa), va sortir en llibertat provisional el 1947. Es va instal·lar a Tarragona, on el seu marit, Leandre Saún, militant comunista represaliat també pel franquisme, que va sortir de la presó uns anys després que se’l commutés una condemna de pena de mort. La Carme va organitzar el PSUC al sud de la província de Tarragona. El 1962 va tornar a França per enllaçar i coordinar el PSUC de Tarragona i comarques amb la direcció del partit a París. El 1948 va trobar la primera feina estable, i va treballar a la Clínica Monegal fins al 1956. L’any 1967 va entrar a l’Hospital Joan XXIII de Tarragona, on va ser enllaç sindical (1973). Des dels seus inicis, cap el 1966, va participar en la creació de les CCOO tarragonines així com en la seva coordinadora local. Ha estat, juntament amb el seu marit, Leandre, ja desaparegut, una de les persones que ha representat més activament la recuperació de la “memòria històrica”, formant part, com a presidenta, de l’Associació d’Antics Guerrillers de Catalunya. L’any 2009 va presentar-se públicament el llibre sobre les seves vides Leandre Saún y Carmen Casas. Organización política clandestina en la Zaragoza de los años 40, dels historiadores Irene Abad i Iván Heredia.

Font: Biografies Obreres de l’Arxiu Històric de CCOO de Catalunya (Fundació Cipriano García)

Feu clic per veure:
-el vídeo ‘Sentit de responsabilitat’ (usuari vimeo ‘elcangrejo’)
-el vídeo ‘Sentit comú’ (usuari vimeo ‘elcangrejo’)