CCOO de Catalunya defensa el principi de prevenció en l’explotació del magatzem de gas Castor

Davant la relació entre les operacions a l’antic pou petrolífer i la inquietant activitat sísmica a les costes de Tarragona i Castelló

L’activitat sísmica al delta de l’Ebre i al seu voltant s’ha incrementat de manera sensible durant les darreres setmanes, i s’ha apropat a llindars preocupants per a la seguretat dels habitants d’aquestes terres.

Tot i que les darreres notícies apunten a una baixada de la intensitat d’aquests terratrèmols, la situació ha generat una lògica intranquil·litat entre els veïns afectats. El risc que una recuperació de les activitats del que es coneix com a “Projecte Castor” pogués desencadenar nous moviments sísmics es pot considerar elevat, segons el criteri de molts geòlegs, tot i que alhora afirmen que difícilment podrien superar la intensitat fins ara registrada.

Per a CCOO resulta del tot sorprenent que l’autorització ambiental no recollís la realització d’estudis sobre l’activitat sísmica que podria generar l’emmagatzematge de gas a aquest fons marí, quan hi ha precedents significatius durant l’explotació del pou petrolífer per part de l’empresa Shell. Cal recordar que durant la tramitació de les llicències i autoritzacions ambientals les diferents administracions implicades tenen capacitat per demanar i exigir l’aplicació de les millors i més segures tècniques disponibles. No fer-ho és renunciar a la seva responsabilitat davant tots els ciutadans i també davant els treballadors i treballadores.

Així, davant aquesta situació, des de CCOO de Catalunya volem exposar el següent:

• Cal mantenir l’aturada de les tasques d’adequació i d’explotació de l’empresa Escal UGS fins que no es determinin amb rigor els impactes geològics de la seva activitat i es garanteixi la seguretat als territoris afectats.
• Reivindiquem el lliurament continuat d’informació de qualitat a la població i a totes les administracions implicades, tal com s’hauria de fer en aplicació del dret a l’accés a les dades ambientals, recollit per diferents lleis en vigor i assumit internacionalment per l’Estat espanyol (Conveni d’Aarhus).
• És prudent mantenir activat el pla d’emergències Sismicat, tot i que no s’han produït grans terratrèmols, fins que la situació no estigui totalment normalitzada.

Aquest problema podria considerar-se un exemple de com una mala gestió pot generar conflictes que no beneficien empreses, administracions, treballadors o ciutadans. Això és especialment important en un moment en què des de determinats sectors econòmics es proposa reduir la càrrega administrativa en la licitació de diversos projectes. Com s’ha dit altres vegades, la feina ben feta no té fronteres, és més segura i més competitiva, mentre que els nyaps provoquen pèrdues, sancions i desconfiança mútua. No han de determinar el model econòmic del futur.

Els sindicats defensem practicar la prevenció dels riscos laborals dins les empreses, abans d’arribar a mals majors. En conseqüència, proposem no tenir pressa a l’hora de reactivar les feines d’emmagatzematge de gas als fons submarí, tot garantint la seguretat de la població del delta de l’Ebre i el seu voltant, així com la dels operaris d’Escal UGS.

CCOO de Catalunya ens solidaritzem amb el neguit de les poblacions més afectades pels moviments sísmics i donem suport a les mobilitzacions que exigeixen més informació i solucions definitives al greu problema generat pel “Projecte Castor”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 8 d’octubre de 2013