CCOO alerta que, malgrat la temporada d’estiu, continua l’augment de l’atur a Catalunya

En relació amb l’any passat, l’increment d’aturats és de 35.590 persones

Totes les dades per comarques i municipis: Aquí

ATUR REGISTRAT A CATALUNYA/ESPANYA
El mes de maig del 2012 deixa una xifra de 630.932 persones registrades com a aturades a les oficines del Servei d’Ocupació de Catalunya, cosa que significa un increment interanual del 6% (35.590 aturats i aturades registrats més que fa un any). En aquest mes de maig, l’atur català se situa per sota de la mitjana de l’Estat espanyol en 6,5 punts percentuals. Respecte del mes anterior s’ha donat una lleugera reducció de 4.789 persones aturades (un 0,8% menys). Aquest lleu descens s’explica per les activitats relacionades amb la temporada d’estiu.

ATUR PER SECTORS D’ACTIVITAT I PROVÍNCIES
Un cop més, el sector en què més s’ha incrementat l’atur és el sector de serveis, amb un increment interanual del 8,9% (31.423 persones aturades més). Al sector de la construcció també ha augmentat l’atur, amb 1.864 persones més i un 1,9% més respecte de l’any anterior. Lleida continua sent la província on més incrementa interanualment l’atur en termes relatius, concretament ho ha fet en un 7,8%. Seguidament, trobem Barcelona, amb un 6,2%; Tarragona, amb un 5%, i Girona, amb un 4,5%.

CONTRACTACIÓ
La contractació total a Catalunya s’ha reduït en un 7,4% respecte de l’any 2011 (14.423 contractes menys que fa un any). La contractació temporal cau en un 7,6%, dada que significa 13.121 contractes temporals menys, i la indefinida ho fa en un 6,1% menys (1.302 contractes indefinits menys que fa un any). Si ens fixem en els resultats respecte del mes anterior, la contractació total presenta una augment del 17,4% (26.723 contractes més). En aquest cas, la modalitat temporal augmenta en un 19,5% (26.127 contractes temporals més) i la indefinida ho fa en un 3% (596 contractes indefinits més). A l’Estat espanyol la contractació total s’ha incrementat en un 20% respecte del mes anterior.

PRESTACIONS
El mes d’abril es va tancar amb 431.863 persones aturades a Catalunya, que rebien una prestació per atur. D’aquestes persones beneficiàries, el 53,9% percebia una prestació contributiva; el 40,7% rebia el subsidi, i un 5,3%, la renda activa d’inserció. Si ens fixem en els increments interanuals, cal destacar el lleuger augment del nombre de persones beneficiàries de prestació contributiva (0,4%), la disminució del subsidi (2,2%) i l’augment accentuat de la renda activa d’inserció (72,7%). Respecte del mes anterior, el nombre de persones beneficiàries de prestacions s’ha reduït en un 2,4%.

Davant d’aquest escenari, CCOO de Catalunya:

– instem les administracions a impulsar polítiques públiques i a invertir en serveis públics com a alternativa a les retallades injustes i indiscriminades que contrauen l’economia i impossibiliten la creació d’ocupació.

– mostrem el nostre rebuig al traspàs de la renda mínima d’inserció al Departament d’Empresa i Ocupació, perquè significa anteposar l’interès econòmic en detriment de l’interès de les persones. Per això, exigim als poders públics que implementin mesures per garantir la protecció econòmica de qui ha perdut la feina i no disposa d’ingressos alternatius. Cal recuperar la RMI com a darrer recurs econòmic de subsistència i donar compliment al dret reconegut en l’Estatut d’autonomia de Catalunya a la renda garantida de ciutadania.

– reiterem que la reforma laboral és inútil i està lluny de crear ocupació, reduir l’atur i afavorir el creixement econòmic.

– denunciem la irresponsabilitat pública de retallar els pressupostos per a polítiques actives d’ocupació i per a formació per a l’ocupació en un context marcat per l’atur i la urgent necessitat de qualificació professional que pugui contribuir al canvi cap a un model productiu basat en el valor afegit de la producció, la competitivitat de les empreses i l’ocupació de qualitat i amb drets.