contrast

Cercador

On som Afilia't

Activitat sindical

Acció sindical vers la sostenibilitat

Des de CCOO hem d’impulsar mesures vers la producció més neta i la mobilitat sostenible dels treballadors i treballadores en l’accés al treball. Cal assegurar i promoure que les empreses obtinguin les certificacions ambientals corresponents. Cal potenciar sistemes de gestió ambiental participatius, com l’EMAS, i la implantació de plans de mobilitat. Però aquests seran veritablement eficaços si compten amb la participació dels treballadors/es i dels seus representants sindicals.

Hem d'afavorir estratègies sectorials de canvi envers tecnologies de la sostenibilitat i de producció més neta, procurant que les inversions en les empreses vagin adreçades a aquests àmbits de futur. Hem de preveure i anticipar les demandes cíviques sobre les empreses contaminants, afavorint el canvi des de dintre. Podem orientar sobre les millors tecnologies disponibles per la superació de la producció bruta i sobre els recursos públics per al canvi. Hem de promoure l'extensió de bones pràctiques ambientals a les empreses.

Propostes per a la negociació col·lectiva

-      Reconeixement i atorgament d’hores sindicals per a la figura del delegat de medi ambient i la comissió mediambiental, amb funcions com negociació i participació en el Pla de Gestió Ambiental de l'empresa, seguiment dels processos de certificació ambiental, i participació en la redacció dels indicadors socioambientals en el cas d'aquelles empreses que els adoptin.

-      Drets de formació per al conjunt de la plantilla (bones pràctiques i formació continua en matèria mediambiental).

-      Establiment d'indicadors socioambientals a l'empresa.

-      Incorporar l'accessibilitat al lloc de treball en les estratègies d'actuació i de negociació col·lectiva.

-      Aprofundir en l'anàlisi dels accidents de treball 'in itinere' i de trànsit en horari laboral que permeti actualitzar la informació i les dades estadístiques.

-      Estudiar la incidència dels factors psicosocials i de l'organització del treball en l'accidentalitat.

-      Implicar-se en l'elaboració de plans de gestió de la mobilitat i en l'assumpció d'una part dels costos socials, econòmics i ambientals de les actuals polítiques d'externalització de la producció.

-      Incorporar la mobilitat en l'avaluació de riscos per part de les empreses, ja que molts dels accidents viaris que es produeixen tenen lloc durant les franges horàries de desplaçament als centres de treball o retorn al domicili.

-      Fomentar la creació d'oficines per a la promoció de transport públic col·lectiu en l'accés als centres de treball, en coordinació amb les autoritats i empreses de transport.

-      Treballar coordinadament amb les administracions per fer que els nous plans de desenvolupament urbanístic incorporin la mobilitat a l'hora de preveure la implantació de polígons industrials o centres multiserveis.

Claus per a una estratègia sindical

El model de desenvolupament a Espanya i a Catalunya s'ha basat no només en condicions sociolaborals injustes, sinó també en l'externalització dels costos ambientals.

Cal un model de desenvolupament econòmic i social que faci compatibles la qualitat ambiental, la qualitat i el manteniment de l'ocupació i la millora de la cohesió social. El repartiment de les càrregues ha de ser equitatiu, socialment i territorialment.

Ha de ser possible la universalització d'un model de producció i consum ambientalment sostenible. Les activitats econòmiques han d'estar subjectes al principi de precaució i prevenció. Cal exercir la responsabilitat empresarial i administrativa (també la sindical, en un altre nivell) no sols davant les conseqüències del actes sinó ja en el moment de prendre decisions sobre nous projectes. Cal incorporar als comptes d'explotació tradicionals el consum de recursos i els costos socioambientals no recollits fins ara a partir de quantificacions mesurables. L'experiència demostra que (com passa amb l'augment del cost del treball) un major grau d'exigència mediambiental és motiu de més innovació i per tant de processos més eficients, també econòmicament.

Aquest canvi de model exigeix polítiques públiques potents i mesures en tot l'àmbit europeu que evitin competències de "dúmping ecològic" i que prevegin gradualitat per evitar costos socials exagerats:

-      Polítiques industrials i d'ocupació per fer front a les reestructuracions provocades pel canvi cap a la producció més neta.

-      La protecció del paisatge, la integritat biològica i la seva recuperació, el sanejament d'espais degradats.

-      Estalvi i reutilització de l'aigua.

-      Reducció d'emissions i residus.

-      Estalvi energètic i foment de fonts renovables.

-      Programes per a la innovació ambiental i la producció més neta.

-      Canvi en els models de mobilitat i de consum de sòl.

-      Simplificació i compliment de les normes ambientals, transposició de la directiva europea i aprovació de legislació sobre responsabilitat ambiental.

Pel que fa a la mobilitat, els canvis en l'organització del treball, la manca de planificació dels accessos als centres de treball, les deficiències del transport públic i el tractament dels diferents impactes ambientals, així com els factors de risc per accident que tot això comporta, són elements que formen part de les propostes i estratègia de CCOO de Catalunya.

La mobilitat sostenible s'ha d’incorporar a la negociació col·lectiva en tots els nivells i àmbits.  Les grans empreses i polígons han d’establir la figura del responsable de mobilitat, amb la missió de dinamitzar les polítiques de mobilitat pactades i ajudar a resoldre els problemes de mobilitat.

Acció sindical al territori

És en l'àmbit territorial on es poden manifestar els conflictes entre el manteniment de l'ocupació i la qualitat ambiental per al conjunt de la ciutadania.

Sobretot en la dimensió territorial, CCOO hem de posar l'accent en un model de desenvolupament que, a més de no ser contaminant i de reduir la dependència de recursos finits, posi l'accent en la preservació i l'ordenament d'usos del sòl i en la necessitat d'un model alternatiu de mobilitat.

La informació i la participació social són cabdals per al desenvolupament de polítiques veritablement fiables en matèria de sostenibilitat ecològica.