Cada any, dos milions de nenes es troben en risc de patir, encara avui, una de les pràctiques masclistes més cruels: la mutilació genital femenina (MGF)

CCOO se suma a la defensa del dret de les nenes a viure lliures de la mutilació genital femenina

FotoLa mutilació genital femenina (MGF) és una pràctica mil·lenària arrelada, d'origen anterior a moltes de les religions conegudes (infibulació romana de les esclaves, a les noies de l'Egipte del 163 a. de C., o l'Europa del s. VI). No és un precepte religiós, tot i que les causes són una barreja de factors culturals, religiosos i socials que es retroalimenten per pressions en les relacions familiars i comunitàries.

És una pràctica de control sobre el cos i la sexualitat de les dones reconeguda a escala internacional com una violació dels drets humans de les dones i de les nenes. És el resultat extrem de les relacions socials de gènere basades en la discriminació, la violència, el sotmetiment i la força.

Es practica en ètnies de més de trenta països d'Àfrica, Àsia i Centreamèrica, gairebé sempre en nenes i adolescents (0 a 14 anys) i constitueix una violació dels drets de la infància, dels drets a la salut, a la seguretat i a la integritat física, del dret a no patir tortures i, en definitiva, del dret a la vida, en tots aquells casos en què la pràctica de la mutilació arriba, fins i tot, a provocar la mort de les nenes.

La MGF, segons l'Organització Mundial de la Salut, comprèn tots aquells procediments per a l'extirpació total o parcial dels genitals externs femenins, així com altres agressions als òrgans genitals de les nenes i dones per raons culturals, religioses o altres amb finalitat no mèdica i que sovint comporta hemorràgies, infeccions i, fins i tot, la mort.

La Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, aprovada pel Parlament de Catalunya, inclou la mutilació genital femenina com una forma més de violència masclista, és a dir, aquella que s'exerceix contra les dones només pel fet de ser dones.

A Catalunya, diversos àmbits treballen per atendre, conscienciar i prevenir aquesta pràctica en les nenes catalanes de famílies procedents d'indrets o ètnies on es practica.

El dia 6 de febrer, Dia Internacional per Eradicar la Mutilació Genital Femenina, CCOO de Catalunya es posa al costat de les entitats, associacions i organismes que lluiten, a Catalunya i als països d'origen, per eradicar aquesta pràctica perversa i inhumana, oferint tot el seu suport i compromís en la seva denúncia.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 5 de febrer de 2014

06/02/2014

CCOO de España   CCOO de Catalunya   Federación de Sanidad y Sectores Sociosanitarios