UGT i CCOO denuncien el risc d’una tornada enrere en les polítiques de RSE

CCOO i UGT afirmen que el III Congrés de Responsabiliat Social Empresarial a Espanya s’ha realitzat sense tenir en compte l’opinió d’algunes de les parts interessades en matèria de responsabilitat corporativa. Denuncien l’absència de representació de treballadors, sindicats i organitzacions com comitès d’empresa o juntes de personal i alerten sobre una tornada enrere en les polítiques de RSE que no es corresponen amb la legislació.

El III Congrés de RSE a Espanya va tenir lloc a Saragossa, els dies 24 i 25 de maig. Segons va declarar el director general de Treball Autònom, Economia Social i Responsabilitat Social de les Empreses, Miguel Ángel García Martín, en aquest esdeveniment, la RSE s’ha d’abordar “des d’un triple vessant: el de les mateixes empreses, el dels treballadors que les integren i el de l’administració “. UGT i CCOO consideren que aquesta és una declaració reductiva i que no s’ha complert, ja que en el programa no es va incloure la participació de cap representant dels treballadors, ni representants dels sindicats o altres organitzacions.

Els sindicats es plantegen si es tracta d’un oblit, de la condició d’un patrocinador o una administració, o si en canvi es tracta del mateix Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, que pensa desenvolupar les seves polítiques al marge del Consell Estatal de RSE-CERSE, un organisme creat com a fruit del diàleg social entre patronals, sindicats i Govern. UGT i CCOO han destacat també que no es presentés cap dels treballs realitzats fins ara pel CERSE, que examina temes com els indicadors per a les memòries de RSE, les normes de funcionament i recursos necessaris del mateix Consell i els temes vinculats amb la Inversió Socialment Responsable dels fons de pensions.

Des dels sindicats alerten sobre el risc de tornar a unes polítiques d’RSE “ja superades, que pertanyen al passat i que no es corresponen en absolut amb les regulacions que es donen en la nostra legislació i a Europa”, afirmen en un comunicat. Així mateix, temen “que es torni a polítiques de mecenatge encobert o de simple cosmètica, per encobrir vulneracions en drets socials, econòmics i mediambientals. Per tot això, no podem considerar aquest congrés com un esdeveniment representatiu de totes les veus i voluntats que treballen en l’RSE, i no ens sentim ni compromesos ni al·ludits per les conclusions d’aquest autoproclamat congrés nacional “.