Aturada en el temps: l’escletxa salarial de gènere no ha canviat en 10 anys

La major diferència salarial entre homes i dones la trobem a Àsia. Una nova classificació sobre la base del sector industrial situa les treballadores de la llar amb l’escletxa salarial més important. Les dones en sectors sindicalitzats tenen menys probabilitats de patir discriminació.

Un nou informe publicat per la Confederació Sindical Internacional (CSI) revela que, en tot el món, les dones cobren de mitjana un 18% menys que els seus col·legues de treball masculins.

L’informe “Aturada en el temps: l’escletxa salarial de gènere no ha canviat en 10 anys”, publicat la vigília del Dia Internacional de la Dona, passa revista als salaris de les dones en 43 països, el doble que en estudis anteriors.

“En l’última dècada hem constatat que els salaris de les dones s’han estancat. L’escletxa salarial de gènere sembla haver quedat aturada en el temps pràcticament en tot el món. Àsia és el continent on es registra la diferència salarial més gran entre homes i dones, i no s’han constatat progressos per reduir aquesta escletxa durant més d’un decenni”, va comentar Sharan Burrow, Secretària General de la CSI.

Per primer cop, els investigadors han classificat els diferents sectors industrials en l’àmbit internacional, i han analitzat les diferències salarials en 15 sectors, des de la construcció al treball domèstic. L’informe inclou també estadístiques detallades de fonts oficials de 18 països.

“Els sectors amb una taxa de sindicalització més gran, com el sector públic, tendeixen a mostrar una escletxa salarial menor. Aquells amb taxes de sindicalització reduïdes i nivells salarials baixos, com el sector minorista, hotels i restaurants, i l’agricultura, tendeixen a registrar una escletxa salarial de gènere relativament més gran. Part del problema és que molts dels treballadors i treballadores no reben un salari mínim decent”, va afirmar Sharan Burrow.

L’informe revela que:

– En els sectors dominats pels homes, com la construcció, l’escletxa salarial de gènere és menor, a causa del reduït número de dones que treballen en aquest sector i que acostumen a tenir un nivell relativament alt de formació.
– El nivell més baix d’ingressos i l’escletxa salarial més important es registra en el servei domèstic.
– El grau més gran d’escletxa salarial de gènere no explicada, atribuïda a pràctiques discriminatòries, es troba a Xile, Sud Àfrica i Argentina.
– Una “penalització per fill” contribueix a mantenir els salaris de les dones a un nivell més baix, i afecta particularment les dones d’entre 30-39 anys.

Aquest informe és el tercer estudi sobre l’escletxa salarial de gènere elaborat pel CSI, que segueix la línia dels publicats el 2008 i el 2009.

L’informe va ser redactat pels acadèmics holandesos K.G. Tijdens i M. Van Klaveren, i es basa en dades salarials en l’àmbit de país de l’OIT, Eurostat, així com en informació salarial individual extreta de l’enquesta a Internet de la Fundació WageIndicator feta en diferents països. Encara que informes previs de la CSI mostren que les xifres oficials tendeixen a subestimar l’escletxa salarial de gènere, la recopilació de dades ha millorat en els darrers anys, especialment en els països de l’OCDE i a la UE.