El missatge dels sindicats a Davos

Els líders sindicals exigeixen llocs de treball verds, protecció social, regulació financera, una fiscalitat justa i progressiva i la protecció climàtica per fer front als desafiaments econòmics actuals en el Fòrum Econòmic Mundial a Davos.

(Sustainlabour) “Durant les darreres tres dècades, la desigualtat dels ingressos ha augmentat en 17 dels 24 països de la OCDE per les dades que hi ha disponibles. Amb la creixent desocupació i l’estancament dels salaris, estem asseguts sobre una bomba de temps social”, va afirmar John Evans, Secretari General del TUAC (Comitè Consultiu Sindical davant de l’OCDE).

Líders sindicals d’Indonèsia, EUA i el Regne Unit, així com el moviment sindical internacional, van fer un crida als dirigents polítics i empresarials durant el Fòrum Mundial a Davos perquè l’ocupació i el creixement siguin els elements centrals dels plans per reactivar l’economia mundial.

El moviment sindical proposa cinc principis per al creixement:

1. Llocs de treball: una inversió del dos per cent del PIB durant cinc anys en l’economia verda en sis sectors de 12 països poden crear més de 55 milions de llocs de treball sostenibles i decents.

2. Protecció social, demanda sostenible i treball decent: un mínim de protecció social en tots els països, amb un fons mundial per  posar en marxa el desenvolupament dels països més pobres; salaris mínims amb els quals les persones puguin viure amb dignitat; i estendre la negociació col•lectiva per tal de garantir condicions de treball justes.

3. Regulació financera: els governs han d’unir-se per defensar l’economia real mitjançant la prohibició del comerç algorítmic d’alta freqüència, la regulació de les agències de qualificació de crèdit i l’exigència de transparència per al sistema bancari a l’ombra, que són els fons d’alt risc i instruments d’inversió que negocien milions de bilions de dòlars, però que no es troben supeditats als sistemes normatius nacionals.

4. Fiscalitat justa i progressiva: és l’hora d’arreglar els balanços dels governs a través d’una contribució justa d’aquells que poden pagar; fer que les corporacions paguin la seva part justa, l’aplicació urgent d’una base àmplia, una taxa baixa sobre les transaccions financeres per reduir l’especulació i proveir una nova font de fons per als governs destinada a invertir en serveis públics, protecció social i desenvolupament.

5. Mesures per lluitar contra el canvi climàtic: els governs han de trobar la voluntat política necessària per salvar el futur dels nostres fills mitjançant la reducció de les emissions dels països industrialitzats en un 25-40% per a l’any 2020, la implementació d’un fons verd per al clima i la garantia d’una transició justa per als treballadors i les seves comunitats.