La RSC en les memòries anuals de les empreses de l’IBEX 35

L’informe, referit a l’exercici 2010, posa de manifest l’escassa transparència en la informació referida a impostos i subvencions en tots els territoris en què opera l’empresa i detecta que la presència de la multinacional espanyola en paradisos fiscals ha augmentat respecte a l’any 2009. També s’aprecia estancament en la informació mediambiental i social.

El 86% de les companyies que formen part de l’IBEX 35 tenen empreses participades en territoris considerats paradisos fiscals
Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe, en què s’identifiquen 32 empreses de l’IBEX que operen en territoris considerats paradisos fiscals.

La implicació de multinacionals espanyoles en paradisos fiscals no és nova i així ho han demostrat les edicions anteriors de l’estudi, però, tal com destaca informe, l’increment d’aquestes empreses en paradisos fiscals es produeix en un context en què els ciutadans pateixen dures retallades de salaris i prestacions socials per reduir el dèficit públic i en què les llars espanyoles aporten a Hisenda una proporció major dels seus guanys que les empreses en conjunt, un 11,5 per cent enfront d’un 9,9 per cent; evidenciant la manca de solidaritat d’aquestes empreses cap al conjunt de la societat espanyola.
Les empreses de l’IBEX 35 primen amb clàusules de blindatge als seus directius
Lluny de centrar el govern corporatiu de les empreses de l’IBEX 35 en garantir el creixement i la sostenibilitat per a accionistes i inversors, i societat en general, sembla que l’anàlisi conclou que el 85% de les empreses declaren tenir clàusules de blindatge per a membres dels seus
òrgans executius i d’administració.
En general s’observa un augment del nombre d’organitzacions que aporten informació sobre aquestes mesures. Segons les dades publicades en l’Informe Anual de Govern Corporatiu de les companyies de l’Ibex 35 publicat per la Comissió Nacional del Mercat de Valors, un total de 31 empreses, dos més que el 2009, compten amb clàusules de blindatge, que beneficien 251miembros de
l’alta direcció (256 el 2009), per a un total de 513 directius en totes les empreses que configuren la mostra el 2010.
Poca informació mediambiental en les memòries de sostenibilitat
Pel que fa a informació mediambiental es refereix, les empreses de l’Ibex 35 ofereixen dades incompletes sobre els impactes que els seus negocis provoquen en el medi ambient, obviant qüestions importants com la localització, les línies de negoci o els tipus d’impacte.
De fet, únicament han estat tres empreses les que han reportat de manera rellevant sobre aquesta qüestió
Malgrat l’anterior, i encara que les empreses presentin informació insuficient a les seves memòries, es constaten avenços any rere any.
Un dels avenços que s’evidencien en l’estudi està relacionat amb polítiques i procediments contra la discriminació, com per exemple, la multiplicació per dos del nombre d’empreses que compleixen amb aquest indicador, tot i que els mecanismes de mesura i control continuen semblant confusos.
No obstant això, l’adopció d’aquestes polítiques i la informació sobre elles, a part del compliment de la legislació espanyola referent a això (com la Llei de la Igualtat o la LISMI), hauria extrapolar a tots els països on operen les companyies.